استراتژی قیمت گذاری

استراتژی قیمت گذاری: چگونه بهترین قیمت برای محصول یا خدمات خود را پیدا کنید

اگر شما تاکنون در زمینه استراتژی قیمت گذاری مشارکت کرده باشید، احتمالا می دانید که چه کارهایی می توان در این زمینه انجام داد.

قیمت بسیار پایین تاثیر مخربی بر سودآوری شما خواهد داشت. در حالیکه انتخاب قیمت بیش از حد برای یک محصول، سبب فراری دادن مشتریان شما خواهد شد. قیمت پایین تر منجر به فروش بیشتر محصولات خواهد شد و متعاقبا قیمت بالاتر سبب کاهش فروش خواهد شد. در واقع تعیین قیمت مناسب برای محصولات کار چندان آسانی نخواهد بود.

در جستجوی قیمت بهینه: حداکثر سود یا سهم بیشتر بازار؟

قیمت بهینه، قیمتی است که حداکثر سود آوری را برای کسب و کار شما کسب خواهد کرد. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که هدف کلی استراتژی قیمت گذاری ما چیست؟ کسب حداکثر سود یا در اختیار گرفتن بخش عمده ای از بازار؟

هدف ایده آل شما باید سودآوری باشد. بر خلاف باور عمومی، کسب و کاری که بخش بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشد، لزوما سودآور نخواهد بود.

اگر هدف اصلی شما، افزایش سهم کسب و کار خود در بازار باشد، ارائه قیمت های ارزان در شروع کار بسیار وسوسه انگیز خواهد بود. این کار تا زمانی که به سوددهی مناسبی برسید و بتوانید تبلیغات موثری برای کسب و کار خود انجام دهید، می تواند مفید باشد. اما در درازمدت چندان منطقی و کارساز نخواهد بود.

بیش از حد گران به چه معناست؟

یک کسب و کار با ترکیبی از مشتریان سروکار دارد: دسته اول آنهایی هستند که بیش از ارزش محصولات شما برای آنها پول پرداخت می کنند. دسته دوم آنهایی هستند که از قیمت فعلی راضی هستند و دسته آخر کسانی هستند که فکر می کنند قیمت محصولات شما بسیار زیاد است.

عبارت “بیش از حد گران” موجب ناامیدی بسیاری از افراد می شود. به ویژه آنهایی که همواره به دنبال قیمت های پایین تر می باشند. اما در کشورهای توسعه یافته، “بیش از حد گران” به معنای عدم توانایی پرداخت مبلغ نیست بلکه به این معناست که محصول عرضه شده، ارزش پرداخت چنین مبلغی را ندارد.

در کشورهای درحال توسعه، مردم اغلب از قیمت مواد غذایی و سایر نیازهای روزانه خود شکایت دارند. همان افراد بسیار خوشحال خواهند شد که آخرین نسخه معروف ترین برندهای اسمارت فون را داشته باشند.

استراتژی قیمت گذاری

فاکتورهای تاثیرگذار بر روی استراتژی قیمت گذاری

هدف اصلی این است که یک تعادل مناسب بین قیمت و میزان فروش به دست بیاورید. در ادامه موارد تاثیرگذار در این زمینه بیان می شوند:

1.هزینه های ثابت و متغیر:

اولین گام این است که تمام هزینه های مرتبط با محصول یا خدمات را که در بازار عرضه می کنیم، به طور دقیق محاسبه کنیم. بسیاری از شرکت ها توسط ابزارهای آماری دقیق هزینه های ثابت و متغیر خود را به خوبی محاسبه می کنند. با این حال در کسب و کار های تازه تاسیس به دلیل تجربه کمتر ممکن است با هزینه های پیش بینی نشده ای روبرو شوند که سبب کاهش سود آنها می شود.

2.در دسترس بودن محصولات جایگزین:

اگر مصرف کنندگان بتوانند محصولات جایگزینی که مشابه محصول شما باشند و نیازشان را برطرف بکنند پیدا کنند، در این صورت امکان افزایش قیمت منطقی محصول تان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

3.تصویر برند:

رابطه مستقیمی بین حضور برند در بازار و استراتژی قیمت گذاری آن وجود دارد. بسیاری از محصولات فوق العاده موفق به کسب جایگاه مناسب در بازار نمی شوند. چرا که این محصولات تحت برند نامناسب عرضه می شوند.

4.سطح تفاوت محصولات با یکدیگر:

شرکت هایی که محصولات خلاقانه و منحصربفرد ارائه می دهند، در بسیاری از موارد می توانند به راحتی سود بالایی از فروش محصولات خود کسب کنند. برای تولید یک محصول با کیفیت بالا هزینه زیادی صرف خواهد شد. بنابراین سود بالا می تواند بخشی از این هزینه ها را جبران کند.

5.سطح رقابت در زمینه کاری مشابه:

یک قاعده کلی در این زمینه وجود دارد که هرچه رقابت بیشتری در یک رده کاری وجود داشته باشد، در این صورت شرکت ها تحت فشار بیشتری برای انتخاب قیمت مناسب قرار می گیرند.

6.تقاضای فصلی:

اگر فروش شما در یک دوره زمانی خاص رخ می دهد، قیمت های خود را باید متناسب با آن تنظیم کنید.

7.تقسیم بندی بازار:

یک استراتژی خوب برای افزایش میزان سودآوری، هدف قرار دادن گروههای متفاوتی از مشتریان می باشد. بعنوان مثال تقسیم بندی مشتریان به دو گروه مسکونی و تجاری می تواند مفید باشد.

8.توانایی ارائه محصولات مکمل:

این محصولات همراه با سایر محصولات به فروش می رسند. از نمونه های این گونه محصولات می توان به کارتریج پرینتر و قاب موبایل اشاره کرد. این محصولات بسیار سودآور خواهند بود زیرا به امکانات محصول اصلی می افزایند و آنها را کاربردی تر می سازند.

همانطور که می بینید استراتژی قیمت گذاری نیاز به تجزیه و تحلیل کامل از قابلیت های کسب و کار شما و درک خوبی از محیط رقابتی می باشد.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید.