طراح گرافیک

5 سوالی که یک طراح گرافیک باید از مشتری بپرسد

مشتریان هر طراح گرافیک ممکن است برای انجام یک پروژه پول خوبی به او پرداخت کنند. اما در عین حال ممکن است بخواهند کمی طراح گرافیک را برای انجام این کار اذیت کنند. لذا هر طراح گرافیک باید در قرارداد بستن با مشتریان خود دقت کافی به خرج دهد تا برای خود دردسر ایجاد نکند.

این موضوع اهمیت زیادی دارد. زیرا طرح نهایی باید تا حد امکان نزدیک به طرح اولیه مدنظر مشتری باشد و ممکن است امکان ایجاد تغییر در آن به راحتی میسر نباشد. همچنین عدم رعایت این موضوع ممکن است طراح گرافیک را با مشکل مواجه کند.

بنابراین هر طراح گرافیک باید پیش از شروع یک پروژه طراحی گرافیک از مشتری خود سوالاتی بپرسد. در ادامه لیستی از مهمترین سوالاتی که هر طراح گرافیک باید از مشتریان خود پیش از شروع پروژه بپرسد را برای شما آورده ایم:

  1. مخاطب هدف شما کیست؟
    طراح گرافیک در درجه اول باید بداند که طرح گرافیکی را برای چه کسانی ایجاد می کند. هنگامی که طراح بداند مشتری به دنبال انتقال چه مفاهیمی به مخاطبان است، می تواند محتوا و سبک آن را مطابق با خواسته مشتری طراحی نماید. بنابراین باید طراحی گرافیکی به گونه ای انجام شود که بیشترین تعداد ممکن از مخاطبان هدف را به خود جذب کند.
  2. پیام برند شما چیست؟
    همیشه درون هر طرح گرافیکی یک پیام نهفته وجود دارد. مشتری شما باید بداند که می خواهد چه پیامی را در طرح موردنظرش به مخاطبان انتقال دهد. این ایده را می توان با استفاده از رنگ های متضاد پیاده سازی کرد و یک طرح گرافیکی کاملا تاثیرگذار ایجاد نمود.
  3. مشخصات طرح موردنظر دقیقا چیست؟
    هر طراح گرافیک با روش های مختلفی می تواند طراحی گرافیکی را برای مشتری انجام داده و در قالب های مختلفی آنرا ارائه کند. طرح نهایی ممکن است در یک بروشور چندصفحه ای یا یک تراکت یک صفحه ای ارائه شود.
    با این وجود شما برای پیش بردن کارتان نیاز دارید که بدانید دقیقا طرح موردنظر مشتری چه ویژگی هایی دارد. این امر شما را قادر می سازد تا بتوانید زمانبندی و هزینه مناسب را برای انجام پروژه درنظر بگیرید.
    مشکل اینجاست که بسیاری از مشتریان نمی دانند طرح گرافیکی آنها در چه قالبی باید پیاده سازی شود تا جلوه بهتری داشته باشد. اینجاست که یک طراح گرافیک حرفه ای باید بتواند یک راهنمایی و مشاوره دقیق به مشتریان خود بدهد تا آنها بتوانند بهترین روش را انتخاب نمایند.
    با یافتن پاسخ این سوال می توان ابعاد کار، کیفیت کاغذ، تعداد صفحات و تعداد کپی مورد نیاز از طرح را مشخص کرد.
  4. بودجه شما چقدر است؟
    این یک سوال مهم است که هر طراح گرافیک باید پیش از شروع به کار بر روی یک پروژه طراحی گرافیک از مشتری بپرسد. متاسفانه بسیاری از مشتریان بودجه واقعی خود را برای انجام یک پروژه طراحی گرافیکی اعلام نمی کنند تا بلکه بتوانند برای پرداخت هزینه ها چانه زنی کنند و تخفیف بیشتری بگیرند.
    بسیاری از مشتریان گمان می کنند انجام یک پروژه گرافیکی کار ساده ای است و نباید هزینه زیادی برای آن پرداخت کنند. در حالیکه اجرای یک طرح گرافیکی نیازمند صرف زمان و حوصله کافی و خلاقیت زیاد است تا خروجی آن شکل مطلوبی داشته باشد. بنابراین هزینه آن نیز به تناسب کار انجام شده باید زیادتر و منصفانه تر باشد.
  5. چقدر برای اجرای این طرح وقت دارم؟
    با وجود برخورداری از نرم افزارها و ابزارهای قدرتمند، حتی یک طراح گرافیک ماهر نیز به زمان کافی برای انجام پروژه هایش نیاز دارد. هر چه زمان بیشتری در اختیار طراح قرار بگیرد، خروجی کار بهتر خواهد بود.طراحان گرافیک ممکن است پروژه هایی با سود مالی کمتر را در اولویت قرار دهند اگر زمان زیادی برای انجام آن داشته باشند.