رقبای تجاری

7 دلیلی که کسب و کار شما نیاز به رقبای تجاری قوی دارد

بازاریاب ها یک طرز فکر کاملا مبارزه طلبانه دارند:

برای اینکه یک برند به موفقیت برسد، سایر رقبای تجاری باید شکست بخورند. ما بازاریابی را یک جنگ و رقبایمان را دشمن می پنداریم و هدف اصلی مان این است که آنها را از مسیر موفقیت در کسب وکارشان دور کنیم.

واقعیت این است که شما هرگز نخواهید توانست رقیبانتان را به طور کامل از عرصه کسب و کار خود حذف کنید. اهمیتی ندارد که شما چقدر پیشنهادهای خوبی ارائه دهید، در هر حال نمی توانید نظر همه را جلب کنید. و همواره مشتریانی خواهند بود که رقیبان شما را به دلایل مختلفی انتخاب می کنند.

از آنجایی رقابت چیزی است که همه ما با آن در جنبه های مختلف زندگی روبرو هستیم، شاید بد نباشد اگر به جنبه های مثبت آن بنگریم.

داشتن رقبای تجاری قوی چندان هم بد نیست. در شرایطی شما می توانید با اتخاذ تصمیمات درست آنها را مجبور به انجام کارهایی کنید که به طور غیر مستقیم سبب رشد کسب و کار خودتان می شود.

رقبای تجاریدر ادامه به بررسی دلایل مفید بودن برخورداری از رقبای تجاری قدرتمند در عرصه کاری خود می پردازیم:

  1. انگیزه ای برای بهتر انجام دادن کارها:

    رقبای تجاری قدرتمند همواره هشدارهایی برای شما به همراه خواهند داشت و بر این موضوع تمرکز دارند تا بتوانند پیشنهاد هایی بهتر از شما به مشتریان ارائه دهند. بعبارت دیگر، یک کسب و کار که در حال پیشرفت نباشد، قطعا در حال مرگ خواهد بود.
    بدون داشتن رقیب، شرکت شما در شرایطی یکنواخت به سر خواهد برد و خبری از ایده های جدید و رشد در آن نخواهد بود.

  2. معیارهایی برای برتری پیشنهاد نسبت به پیشنهاد رقبای تجاری:

    مردم اصولا علاقمندند که پیش از خرید، یک مقایسه کلی از آن جنس با اجناس مشابه سایر برندها داشته باشند. این مقایسه به آنها کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتری خرید نمایند و نسبت به درستی انتخاب خود اطمینان بیشتری داشته باشند.
    اگر پیشنهاد شما نسبت به رقبایتان برتری داشته باشد، در این صورت احتمالا سهم بیشتری از بازار را تصاحب خواهید کرد.

  3. دلیلی برای افزایش قیمت ها:

    باور کلی بر این است که افزایش رقابت سبب کاهش قیمت ها می شود. اما چنانچه شرکت شما توانایی ارائه یک محصول با کیفیت برتر و یک مشخصه ویژه را داشته باشد، در این صورت می توانید قیمت بالاتری را برای محصول تعیین کنید بدون اینکه نگران از دست دادن مشتریان خود باشید.

  4. داشتن ایده برای ساخت محصولات جدید:

    بسیاری از محصولات جدید در واقع بهبود یافته محصولات موجود در بازار هستند و ایده ای کاملا جدید نیستند. گوشی آیفون شرکت اپل یک جایگزین برتر و ایده آل برای گوشی های هوشمند موجود بود. استیو جابز در مراسم معرفی آیفون برای به رخ کشیدن برتری آیفون از گوشی بلک بری استفاده کرد.
    محصولات رقبا منابع مناسبی برای ایده های جدید به شمار می روند. محصول تولیدی شما می تواند عملکرد، طراحی، دسترسی و قیمت محصولات رقبای تجاری تان را تحت الشعاع قرار داده و آنها را با چالش مواجه کند. همه این موارد به دلیل وجود رقابت قابل انجام هستند.

  5. تعیین میزان وفاداری مشتریان:

    مفهوم وفاداری به برند در یک فضای غیر رقابتی عملا وجود ندارد. در واقع وفاداری به برند به این معناست که یک مشتری پیش از مقایسه محصول شما با سایر برندها احساس کند که برند شما بهترین تجربه کاربری را به او خواهد داد.

  6. یافتن شریک برای رسیدن به اهداف اقتصادی:

    شرکت هایی که در راستای رسیدن به هدف خاصی از روش های مختلف و موازی با یکدیگر کار می کنند، می توانند در ساخت برخی محصولات با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوانند از نظر اقتصادی به صورت کاملا مقرون به صرفه محصول خود را عرضه کنند. برای مثال شرکت های DELL و Toshiba برای ساخت لپ تاپ های خود از پردازنده های شرکت Intel و AMD استفاده می کنند به جای اینکه خودشان آن ها را بسازند.
    در عوض شرکت Intel می تواند در زمینه تحقیق و توسعه پردازنده های خود سرمایه گذاری وسیعی انجام دهد. این امر به دلیل برخورداری از مشتریان قدرتمندی همچون DELL و Toshiba کاملا می تواند برای آنها سودآور باشد.

  7. یافتن یک شریک تجاری به منظور در اختیار گرفتن بخش جدیدی از بازار:

    نقاط ضعف شرکت شما ممکن است نقاط قوت رقبای تجاری تان باشند. در مواقعی که شما یک بازار هدف جدید را شناسایی می کنید که به تنهایی نمی توانید در آن بازاریابی و تبلیغات محصولات خود را انجام دهید. در این موارد شما می توانید با ایجاد یک شراکت استراتژیک با یکی از رقبایتان که می تواند پیشنهاد شما را به گونه ای کامل کند، بازار هدف جدید را نیز در اختیار بگیرید.
    یک مبارزه گسترده با رقبا ممکن است همیشه ایده خوبی نباشد. موفقیت شما ممکن است در گرو موفقیت رقیبانتان باشد. یک شراکت استراتژیک بدون تلاش برای ربودن مشتری های یکدیگر می تواند در بلند مدت به نفع هر دو طرف باشد.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.