هویت برند

چگونه هویت برند خود را توسعه دهیم؟

اگر می خواهید کسب و کار خود را به یک برند شناخته شده و محبوب در بین افراد جامعه تبدیل کنید، نیاز به انجام اقداماتی دارید که به نظر ساده می آیند. اما اجرای آنها در عمل داستان پیچیده ای محسوب می شود. با انجام راهکارهای زیر می توانید هویت برند خود را به طور محسوس توسعه دهید.

مراحل توسعه هویت برند

مرحله1: تحقیق

اولین قدم در ایجاد هویت برند، تکمیل تحقیقات بازار است. شما باید چند موضوع را در این زمینه برای خود روشن نموده و درک کنید:

  1. مخاطب:
    کاملا واضح است که افراد مختلف، نیازهای متفاوتی دارند. شما نمی توانید یک محصول را همانطور که برای یک دانشجو عرضه می کنید، برای یک نوجوان عرضه کنید. بنابراین شناخت مخاطبان یک کسب و کار برای ایجاد یک برند محبوب بسیار مهم است.
  2. ارزش پیشنهادی و رقابت:
    چه چیزی سبب منحصر به فرد بودن کسب و کار شما در صنعت خودتان می گردد؟ چه پیشنهادهایی می توانید به مصرف کنندگان ارائه دهید که سایرین نمی توانند ارائه دهند؟ آگاهی از تفاوت های بین شما و رقیبانتان به شما برای تبدیل به یک برند موفق کمک زیادی خواهد کرد.
  3. ماموریت:
    شما می دانید که کسب و کارتان چه چیزی ارائه می دهد، اما باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبانتان نیز از این موضوع به خوبی آگاه هستند. بنابراین باید اهداف و ماموریت خود را به خوبی برای مشتریان شرح دهید.
  4. شخصیت:
    از نوع رنگ ها و تصاویر خود می توانید برای نشان دادن برند خود استفاده کنید و برای آن یک شخصیت متناسب با کسب و کار خود ایجاد کنید.
    تحقیقات ممکن است خسته کننده باشد، اما هرچه بیشتر در مورد کسب و کار خود بدانید، هویت برند شما قوی تر خواهد بود.

مرحله2: طراحی

هنگامی که از زیر و بم کسب و کار خود آگاهی پیدا کردید، وقت آن رسیده که برند خود را به مرحله پویایی برسانید و آن را در معرض دید مخاطبان قرار دهید. مواردی که در این خصوص باید رعایت نمایید به شرح زیر می باشد:

  • لوگو: اگرچه لوگو به طور کامل نشان دهنده هویت برند نیست، اما یک عنصر حیاتی در روند ایجاد هویت برند می باشد. لوگو در همه بخش های کسب و کار شما از قبیل وب سایت، کارت ویزیت و تبلیغات آنلاین شما وجود خواهد داشت.
  • رنگ بندی: ایجاد یک پالت رنگ، راهی مناسب برای توسعه هویت برند شماست. این کار به شما این اجازه را می دهد که بتوانید طرح های منحصر به فردی برای کسب و کارتان ایجاد کنید در حالیکه به هویت برند خود وفادار باشید.
  • قالب ها: احتمالا شما همه روزه ایمیل هایی ارسال می کنید، نامه هایی می نویسید و کارت ویزیت های خود را به مشتریان بالقوه می دهید. ایجاد یک قالب یکپارچه و منظم برای تمامی این موارد به کسب و کار شما یک حس یکپارچگی و اعتبار می بخشد و برند شما را حرفه ای تر جلوه می دهد.
  • ثبات: همانطور که در نکات فوق ذکر شده است، یکپارچگی و ثبات چیزی است که می تواند سبب موفقیت هویت برند یا شکست آن شود. بنابراین در کسب و کار خود از قالب ها و طراحی های هماهنگ استفاده کنید.
  • مستندات: یکی از موثرترین راهها برای اطمینان از اینکه یک کسب و کار به قوانین حرفه ای خود پایبند است، ایجاد مجموعه ای از دستورالعمل ها برای برند است که همه باید و نباید ها را برای استفاده از برند شما مستند می کند.

مرحله 3: ادغام

اکنون که برند خود را برای کسب و کارتان ایجاد کرده اید و تمام اقدامات لازم را برای توسعه آن انجام داده اید، آماده هستید تا بتوانید برند خود را در جامعه ادغام نموده و معرفی نمایید.

با بیان کردن داستان چگونگی آغاز کسب و کار خود می توانید رابطه احساسی خوبی با مشتریان خود برقرار کنید و پایه گذار یک رابطه تجاری محکم با آنها باشید. همچنین با استفاده از ابزارهایی همچون تبلیغات و شبکه های اجتماعی می توانید ارتباط خود را با مخاطبان افزایش دهید و خود را در معرض دید مشتریان بیشتری قرار دهید.

مرحله 4: دانستن چیزهایی که باید از آنها اجتناب کنید

شما می توانید تمام موارد فوق را برای ایجاد یک هویت برند قوی دنبال کنید. اما چنانچه مرتکب هریک از اشتباهات زیر بشوید، ممکن است هویت برند شما با شکست مواجه شود.

  1. پیام های گیج کننده به مشتریان خود ندهید:
    بدانید که چه چیزی می خواهید بگویید و از زبان و تصاویر مناسبی برای بیان آن استفاده کنید. چون یک پیام برای شما معنادار است لزوما به این معنا نیست که برای مخاطبانتان هم قابل فهم باشد.
  2. از رقبای خود کپی نکنید:
    حوزه کاری شما ممکن است دارای شرکت های مشابهی باشد و از آنجا که شما در حال فروش محصول و خدمات مشابه با آنها هستید، نباید دقیقا از رفتار آنها برای فروش محصول خود الگو بگیرید. بلکه باید با بررسی نقاط ضعف و قوت آنها ایده های جدیدی برای فروش محصولات برند خود بگیرید.
  3. هماهنگی میان آنلاین و آفلاین را از دست ندهید:
    ملزومات چاپی شما ممکن است کمی متفاوت از فعالیت های آنلاین شما نظیر سایت و شبکه های اجتماعی باشند. اما رنگها، نوع، موضوع و پیام شما باید هماهنگی کافی با یکدیگر داشته باشند.

مرحله 5: نظارت بر برند خود

همانند سایر جنبه های بازاریابی، شما بدون دانستن معیارهای کلیدی نمی توانید تشخیص دهید که چه کاری باید انجام دهید. گوگل آنالیتیکس، کامنت ها، نظرسنجی، بحث های شکل گرفته در رسانه های اجتماعی و… مواردی هستند که به شما در نظارت بر برندتان کمک شایانی خواهند کرد و شما قادر خواهید بود از دیدگاه مردم نسبت به برند خود آگاه شوید و تغییراتی را در سیاست های کاری خود در صورت نیاز اعمال کنید.