بهینه سازی تصاویر

نکاتی در مورد بهینه سازی تصاویر برای وب مسترها

بهینه سازی تصاویر برای داشتن یک سایت سریع، امری ضروری است. هر زمان که سایت خود را از طریق ابزارهایی همچون GTmetrix بررسی کنید، بدون شک نکات مفیدی برای بهبود تصاویر خود پیدا خواهید کرد.

در حالت کلی اصلی ترین کار در زمینه بهینه سازی تصاویر، فشرده سازی و کاهش حجم آنهاست. تا حدی که کیفیت عکس دچار افت محسوسی نشود. شما می توانید این کار را با روش های مختلف و با استفاده از ابزارهای مختلفی انجام دهید.

در ادامه به بیان نکاتی در زمینه بهینه سازی تصاویر می پردازیم که با رعایت آنها می توانید سرعت بارگزاری سایت خود را کاهش دهید.

استفاده از فرمت های مناسب

از هر نرم افزار گرافیکی از قبیل فتوشاپ، کورل دراو و ایلستریتور که استفاده کنید، می توانید انواع تصاویر با فرمت های مختلف را از آنها خروجی بگیرید.

فایل های gif متحرک معمولا قابلیت تغییر چندانی ندارند. اما سه نوع فرمت تصویری دیگر برای استفاده در وب وجود دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید و بدانید که چگونه از آنها استفاده کنید:

  • PNG: مناسب برای تصاویر شفاف و بدون پس زمینه و طرح های هنری.
  • JPEG: مناسب برای تصاویر پیچیده و بزرگ.
  • SVG: مناسب برای تصاویر طراحی شده با گرافیک برداری.

بسیاری از طراحان گرافیک از این موضوع اطلاع ندارند که تصاویر SVG بسته به فرآیند خروجی گرفتن ممکن است از تصاویر PNG کم حجم تر باشند. این موضوع به نرم افزاری که مورد استفاده شماست و نوع گرافیکی که بر روی آن کار می کنید بستگی دارد.

اما همواره به فرمت های تصاویر خروجی خود نگاهی داشته باشید و سعی کنید یک سطح مناسبی برای بهینه سازی تصاویر پیدا کنید. به گونه ای که اندازه تصاویر کاهش یابد و کیفیت آنها نیز حفظ شود. برای مثال در فتوشاپ، کیفیتی در حدود 65 تا 70 درصد برای تصاویر JPEG مناسب خواهد بود و باعث کاهش حجم و بهینه سازی تصاویر می گردد.

اجرای تصاویر بر روی CDN

شما نباید بهینه سازی تصاویر را صرفا بر روی خود تصاویر انجام دهید. یک راهکار دیگر برای بهینه سازی تصاویر این است که برای فایل های استاتیک سایت خود یک CDN نصب کنید.

CDN که مخفف Content Delivery Network می باشد، مجموعه ای از سرورهای مختلف واقع در سراسر جهان است که می تواند فایل های شما را سریعتر از وب سرور اصلی سایت تان نمایش دهد.

کاهش سایز تصاویر

کیفیت تصویر بر روی اندازه فایل تاثیرگذار است. اما شما می توانید سایز و ابعاد تصاویر خود را نیز تغییر دهید تا عملکرد سایت را بهبود بخشید. شما باید عکس های کوچک درون سایت خود را نیز در نظر داشته باشید. زیرا این عکس ها در صورت تغییر سایز می توانند باعث از بین رفتن پهنای باند شوند.

اما به یاد داشته باشید که هیچ قاعده و قانونی برای اندازه تصاویر وجود ندارد و شما باید ببینید که چه سایز تصویری برای نمایش در سایت شما مناسب خواهد بود.

جمع بندی

شما لازم نیست در مورد بهینه سازی تصاویر استرس زیادی داشته باشید. زیرا این چیزی است که شما همیشه می توانید در طول زمان بر روی آن کار کنید. اما همین که متوجه شوید تصاویر بهینه نشده سبب کند شدن سایت شما می شوند نیز مشوق خوبی برای شما خواهد بود تا نسبت به بهینه سازی تصاویر اقدام نمایید تا زمان بارگزاری صفحه را کاهش دهید.