برندهای لوکس

آیا برندهای لوکس به فروش آنلاین نیاز دارند؟

تعداد مصرف کنندگان برندهای لوکس از 95 میلیون در سال 1995 به 330 میلیون نفر در سال 2013 افزایش یافته است که افزایش تقریبا 300 درصدی این مورد را در کمتر از 20 سال نشان می دهد. نتیجه همین بررسی نشان می دهد که هرسال 10 میلیون به تعداد این افراد اضافه می شود و از این رو انتظار می رود که تا سال 2020 این تعداد به بیش از 400 میلیون نفر برسد.

هدف از بازاریابی برندهای لوکس این است که این افراد تازه وارد را جذب برند خود بکنند و آنها را تبدیل به مشتریان وفادار خود بکنند.

متمایز بودن برندهای لوکس از فروش آنلاین

برندهای لوکس تصمیم گرفته اند که فروش آنلاین را به عنوان جایگزینی برای کانال های توزیع سنتی مورد استفاده قرار دهند.

بررسی ها نشان می دهد که در سال 2015 بیش از 20 درصد از فروش برندهای لوکس از طریق تجارت الکترونیک بدست آمده است. این میزان نشان می دهد که تمایل برندهای لوکس برای افزایش فعالیت در حوزه فروش آنلاین در حال افزایش است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا اساسا برندهای لوکس باید محصولات خود را به صورت آنلاین بفروشند یا خیر؟ در ادامه به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای این پرسش خواهیم بود.

دلایل مخالفان فروش آنلاین برای برندهای لوکس

ژان کاپفرر که یکی از متخصصان حوزه برندهای لوکس است، از طرفداران سرسخت شیوه های سنتی خرده فروشی برای این برندها می باشد. از نظر وی یک برند لوکس که به صورت آنلاین فروخته می شود، به دلایلی دیگر جزو برندهای لوکس محسوب نمی شود:

  • یک کانال فروش اینترنتی آسیبی برای وضعیت منحصربفرد برندهای لوکس محسوب می شود. کانال های فروش آنلاین بیشتر مخصوص به برندهای معمولی هستند که می خواهند برای همه مشتریان در دسترس باشند و به سرعت نیازهای آنها را برطرف سازند. اما برندهای لوکس تنها برای مشتریانی خاص هستند و همه افراد قادر به خریداری آنها نیستند. بنابراین فروش اینترنتی برای این نوع برندها مناسب نخواهد بود.
  • از دید بسیاری از مردم، فروش آنلاین غالبا با قیمت های پایین تر در ارتباط است. بنابراین اگر برندهای لوکس بخواهند از این طریق محصولات خود را عرضه کنند، ناچار خواهند بود تحت تاثیر این تفکر عمومی قرار بگیرند و در این صورت کم کم اعتبار خود را از دست خواهند داد و دیگر نخواهند توانست قیمت بالای محصولات خود را توجیه کنند.
  • خرده فروشی بخشی جدایی ناپذیر از یک برند لوکس محسوب می شود. اینترنت یک محیط خرید کاملا غیرشخصی است که قادر به ایجاد یک تجربه واقعی برای خرید یک کالای لوکس نخواهد بود.

دلایل موافقان فروش آنلاین برای برندهای لوکس

طرفداران فروش آنلاین این نکته را درک می کنند که تجارت الکترونیک یک فرصت بزرگ برای رسیدن به خریداران جدید که با خرید آنلاین بسیار راحت هستند را ایجاد می کند. دلایل آنها برای مفید بودن فروش آنلاین برای برندهای لوکس عبارتند از:

  • افراد ثروتمند بسیار بیشتر از مصرف کنندگان عادی پول و زمان خود را هزینه می کنند. آنها در محیط های آنلاین بسیار راحت هستند و هزینه های زیادی را جهت خریدن محصولات لوکس برای خانه خود حاضرند پرداخت کنند.
  • دلیل دیگر این است که نسل جدید خریداران برندهای لوکس بیشتر با اینترنت و شبکه های اجتماعی در ارتباطند و خرید از اینترنت را بسیار می پسندند. به همین دلیل دیگر این نسل از مشتریان ثروتمند را نمی توان تنها با شیوه های قدیمی فروش جذب نمود.
  • فروشگاه فیزیکی برای برندهای لوکس می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. آیا اتفاقی که برای اپرا وینفری در در یک فروشگاه لاکچری در سوییس رخ داد را به یاد دارید که در آن مسئول فروش حاضر نشد کیف های لوکس فروشگاه را به او نشان دهد؟ برخی از خریداران ممکن است با اشتیاق زیادی وارد یک فروشگاه برندهای لوکس شوند در حالیکه به دلایلی ممکن است نتوانند خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند و حتی از آنها محروم شده باشند.

برندهای لوکس

جمع بندی

کلیه آمارها حاکی از این هستند که حوزه تجارت آنلاین هرسال به طور فزاینده ای در حال رشد می باشد. در این راستا به نظر نمی رسد ماهیت محصول یک مانع باشد، زیرا امروزه شما تقریبا قادر به خریداری آنلاین هر نوع وسیله ای از قبیل کفش و عینک آفتابی تا حتی اتومبیل نیز خواهید بود.

از نظر صاحبان برند، فروش آنلاین به معنی توزیع گسترده تر و دسترسی سریع به یک بازار جغرافیایی وسیع است. برندهای لوکس با توجه به رشد روزافزون اینترنت در سطح جامعه باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.

با این حال ممکن است استراتژی فروش آنلاین برای همه برندهای لوکس مناسب نباشد. مدیران برندهای لوکس با پاسخ به سوالات زیر می توانند نسبت به ورود یا عدم ورود به این بخش تصمیم بگیرند:

  • آیا محصول آنها به گونه ای است که مشتریان باید پیش از خرید حتما محصول را لمس کرده و آن را امتحان نمایند؟
  • آیا کاربرد محصول محدود به منطقه جغرافیایی خاصی است؟
  • آیا محل خرید عامل کلیدی در تصمیم خرید محسوب می شود؟
  • آیا در محصولات مشابه با محصول آنها موارد تقلبی نیز وجود دارد؟
  • آیا با داشتن نمایندگی پخش برای برند اصلا نیازی به فروش آنلاین وجود دارد؟
  • آیا فروشگاه آنلاین محصول آنها را در اختیار گروه خاصی از مخاطبان قرار می دهد که این مدیران تمایلی به دسترسی این افراد خاص به محصولات خود ندارند؟
  • آیا فروش آنلاین می تواند به میزان فروش فروشگاه های موجود لطمه بزند؟

اگر پاسخ به اکثر سوالات مثبت باشد، ایجاد یک فروشگاه آنلاین برای برندهای لوکس مناسب نخواهد بود. اما قبل از پاسخ دادن به این سوالات باید تمام جوانب کار را بطور کامل بسنجید.

برای مثال اگر محصول به گونه ای باشد که مشتریان باید آن را بصورت حضوری امتحان کنند و بعد نسبت به خرید آن تصمیم بگیرند شاید ایده استفاده از فروشگاه آنلاین برای جذب مشتریان جدید چندان مناسب نباشد. اما برای مشتریان قدیمی تر که با برند آشنایی کاملی دارند و از کیفیت محصولات آگاهی کافی دارند فروش آنلاین یک گزینه بسیار خوب می باشد.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.