روانشناسی رنگ ها

تاثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

زمانی که می خواهید یک وب سایت حرفه ای طراحی کنید، متوجه خواهید شد که روز به روز روش ها و استانداردهای جدیدی برای طراحی وب سایت ایجاد می شود. هریک از این استانداردها و قوانین، اهمیت خاصی دارند و بکارگیری آنها می تواند برای یک طراح سایت مفید باشد. اما در حالت کلی یکی از مهمترین موارد در این زمینه، تاثیر روانشناسی رنگ ها بر روی کاربران است. تا جاییکه ممکن است افزودن یک سایه به المان های صفحه، تاثیر قابل توجهی بر رفتار کاربران داشته باشد.

روانشناسی رنگ ها چیست؟

مفهوم روانشناسی رنگ ها به خوبی مستندسازی شده است و با مطالعه این مستندات می توان به مفهوم و کاربرد کلی هر رنگ پی برد. تاثیر رنگها بر روی مخاطبین توسط متخصصان بازاریابی و طراحان بی شماری مورد بررسی قرار گرفته است. به همین دلیل ممکن است در سایت های اینترنتی یک کالا یا خدمات مربوط به یک صنعت خاص با رنگ متمایزی نسبت به سایر سایت ها نمایش داده شود.

تاثیر رنگ در بازاریابی

نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که 93 درصد از مصرف کنندگان براین باورند که طراحی بصری مهمترین عامل در ایجاد یک خرید است. همچنین از بین این افراد 85 درصد براین باورند که رنگ دلیل اصلی خرید یک محصول است.

استفاده از عوامل روانشناسی رنگ ها در طراحی

اگر شما از برخی از اصول روانشناسی رنگ ها مطلع باشید، می توانید از رنگ ها به بهترین شکل در طراحی سایت خود استفاده کنید. در ادامه به بررسی برخی از تاثیرات رنگ ها برای تاثیر گذاری بیشتر بر روی مشتریان اینترنتی می پردازیم:

  • زرد: این رنگ اغلب بیانگر حس خوشبینی و جوانی است که می تواند در جذب مشتری بسیار موثر باشد. اما نباید در استفاده از آن به هیچ عنوان زیاده روی کرد.
  • قرمز: از رنگ قرمز برای ایجاد حس اضطراب در کاربران اسفاده می شود. برای ایجاد فروش فوری اغلب از این رنگ استفاده می شود. این رنگ ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث افزایش انرژی می شود.
  • آبی: اگر می خواهید در کاربران حس اعتماد ایجاد کنید، از رنگ آبی باید بیشتر استفاده کنید. آبی یک رنگ رایج در دنیای کسب و کار به ویژه در صنعت مالی است.
  • سبز: یک رنگ دوست داشتنی است که بسیار آرامش بخش است. از این رنگ در محصولات و وب سایت های زیست محیطی استفاده می شود.
  • نارنجی: یک رنگ بسیار قدرتمند برای دعوت از کاربران به منظور یک عملیات خاص است. این رنگ گزینه ای عالی برای دعوت از کاربران به منظور خرید و همچنین عضویت در خبرنامه است.
  • صورتی: رنگی است که تلفیقی از احساسات عاشقانه و زنانه را دربر می گیرد و از آن معمولا برای فروش محصولات زنانه و دخترانه استفاده می شود.
  • سیاه: رنگ پایه در بازاریابی وسایل لوکس می باشد. اگر کار شما فروش وسایل لوکس می باشد، استفاده از این رنگ برای شما بسیار مفید خواهد بود.
  • بنفش: یک رنگ موردعلاقه برای بسیاری از افراد است که یک حس آرامش بخش را برای کاربران فراهم می آورد. همچنین این رنگ بیانگر میزان اعتبار یک محصول می باشد.
  • سفید: این رنگ ترویج کننده پاکیزگی و خلوص بالا است. همچنین در بسته بندی محصولات بهداشتی نیز از آن بسیار استفاده می شود.
  • خاکستری: این رنگ هرگز برای حرفه ای ها انتخاب بدی محسوب نمی شود. این رنگ در طیف وسیعی از صنایع و همچنین برندهای لوکس مورد استفاده قرار می گیرد و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که خریداران مختلف توسط چه رنگ هایی جذب سایت می شوند؟

  • خریداران فوری : رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و آبی برای ترغیب افرادی که می خواهند یک خرید بسیار سریع انجام دهند کاربرد دارد.
  • خریداران خدمات مالی: برای ترغیب این افراد و حس اعتماد سازی در آنها از رنگهای آبی و سیاه استفاده کنید.
  • خریداران معمولی: استفاده از سایه های آبی و صورتی می تواند خریداران را به خوبی نسبت به خرید از سایت شما ترغیب کند. این ایده برای سایت های فروش لباس بسیار مفید خواهد بود.