قابلیت استفاده از سایت

10 نکته اساسی در بهبود قابلیت استفاده از سایت

امروزه کاربران اینترنت از یک وب سایت مدرن چیزی بیشتر از یک متن خشک و خالی که حاوی لینک های معیوب و محتوای ضعیف باشد، انتظار دارند.قابلیت استفاده از سایت یک عامل مهم در طراحی، نگهداری و بروزرسانی هر وب سایت خواهد بود. برای بهبود قابلیت استفاده از سایت مهمترین کاری که باید انجام شود برنامه ریزی و آزمایش است. تنها با برنامه ریزی کامل می توانید مطمئن شوید که تمام عناصر به کار رفته در صفحه سایت شما قابل خواندن و قابل استفاده برای کاربران می باشد.
تست مداوم به شما این امکان را می دهد تا از نمایش درست تمام عناصر سایت در همه دستگاهها و در همه مرورگرها در هر شرایطی اطمینان حاصل کنید.

1.طرح ریزی:

یک وایرفریم یا طرح اولیه از سایت خود ایجاد کنید. این وایرفریم مانند طرح اولیه برای یک ساختمان محسوب می شود. این کار به شما این امکان را می دهد که افکار و ایده های خود را به صورت یکپارچه جمع آوری کنید. به این شکل توسعه دهندگان مختلف و تولیدکنندگان محتوا می توانند هرگونه مشکل بالقوه را قبل از اینکه برای سایت دردسرساز شود شناسایی کنند.

2.خلاصه کردن محتوا:

محتوای سایت خود را بنویسید، حال سعی کنید نیمی از حجم محتوای خود را فقط به تصاویر، ویدیو و فایلهای صوتی که به رساندن پیام شما بیشتر کمک می کنند اختصاص دهید. اما هرگز کاربران را مجبور به دیدن فیلم و صوت نکنید زیرا این اتفاق برای کاربرانی که از اینترنت با سرعت کم استفاده می کنند، اصلا خوشایند نیست.

3.استفاده از عناوین، زیرعنوان ها و فرمت بندی:

به یاد داشته باشید که چشم بازدیدکنندگان به عناصر خاصی در قالب بندی یک سایت عادت کرده است. مثلا یک متن زیرخط دار عموما به عنوان لینک شناخته می شود. همچنین کاربران انتظار دارند رنگ این لینک با سایر متون موجود در صفحه متفاوت باشد. بنابراین سعی کنید این قاعده را تا حد امکان رعایت کنید و اگر متنی لینک نیست، از زیر خط دار کردن آن اجتناب کنید.

4.بررسی لینک های معیوب:

لینک های شکسته و معیوب نه تنها برای کاربران سایت شما آزار دهنده خواهد بود، بلکه به سئوی سایت شما نیز شدیدا آسیب وارد می کند. از دید گوگل وجود لینک های معیوب متعدد در سایت نشان می دهد که این سایت دیگر مدیریت و بروزرسانی نمی شود. از آنجایی که گوگل قابلیت استفاده از سایت را بعنوان یک بخش مهم در طراحی وب سایت در نظر می گیرد، بنابراین می خواهد سایت های با کیفیت بالا را ببیند که نباید به هیچ عنوان دارای لینک های شکسته و معیوب باشند.

قابلیت استفاده از سایتبا استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل، می توانید لینک های معیوب سایت خود را شناسایی و نسبت به تعمیر و یا حذف آنها اقدام نمایید. اطمینان حاصل کنید که شما صفحات خطا را با پیغامی معنادار و باکس جستجو و همچنین لینک به سایر بخش های سایت به کاربر نشان خواهید داد.

5.ارائه نقشه سایت و امکان جستجو:

قابلیت پیمایش دقیق، با کیفیت و قابل اعتماد در سایت برای بهبود تجربه کاربری بسیار ضروری است اما کافی نخواهد بود. برخی از بازدیدکنندگان مستقیما از قابلیت سرچ در سایت استفاده خواهند کرد تا به مطلب مورد نظر خود برسند. در حالیکه برخی دیگر می خواهند با استفاده از نقشه سایت نگاهی دقیقتر به صفحات درونی سایت داشته باشند.

یک نقشه سایت لیستی از کلیه صفحات موجود در سایت شما را به صورت لینک های متنی فراهم می کند که برای موتورهای جستجو که می خواهند سایت شما را ایندکس نمایند مفید خواهد بود.

اکثر کاربران به یک باکس جستجو در گوشه سمت چپ سایت عادت کرده اند و آزمایش های قابلیت استفاده از سایت نشان می دهد که هرچه این باکس بزرگتر باشد، بهتر است.

6.ارائه دستورالعمل های لازم به بازدیدکنندگان:

باید هرگونه مانعی که بین بازدیدکنندگان و سایت شما وجود دارد از میان برداشته شود تا آنها بتوانند براحتی به مطالب موردنظر خود برسند. همچنین باید دستورالعمل های واضحی برای استفاده از سایت خود داشته باشید تا کاربران در کار با سایت به مشکلی برخورد نکنند.

7.پاسخ دهی به بازدیدکنندگان:

وب سایت شما در اصل مانند یک اتاق گفتگوی بزرگ است که بین شما و بازدیدکنندگان سایت اتفاق می افتد. بنابراین در راستای بهبود قابلیت استفاده از سایت شما باید در هر لحظه آمادگی داشته باشید که به سوالات کاربران پاسخ دهید.

بنابراین زمانی که کاربران پیامی را با موفقیت برای شما ارسال می کنند، آنها را به یک صفحه دیگر هدایت کنید تا پیغامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن ارسال پیام خود را مشاهده کنند. این امر در بهبود تجربه کاربری سایت بسیار موثر خواهد بود.

8.اجتناب از کدهای پیچیده کپچا:

کدهای کپچا که معمولا در آخر فرم های سایت ها قرار می گیرد، به طور فزاینده ای پیچیده و ناخوانا شده اند و در بعضی موارد کاربران کار سختی برای خواندن آنها در پیش دارند. اگر شما واقعا نیاز دارید که از کپچا در فرم های سایت خود استفاده کنید، بهتر است از کدی استفاده کنید که خوانایی آن در حد قابل قبولی باشد. برای مثال استفاده از کپچای گوگل در عین هوشمندی بسیار بالا، برای کاربران نیز بسیار ساده تر می باشد.

قابلیت استفاده از سایت

9.منوی ناوبری ساده و یکنواخت:

ناوبری یک عنصر مهم در صفحه است و بدون ناوبری ساخت یافته، بازدیدکنندگان شما ممکن است به طور ناخواسته به صفحاتی که نمی خواهند بروند. اکثر بازدیدکنندگان اگر به راحتی منوی ناوبری را پیدا نکنند، از سایت خارج خواهند شد. سعی کنید از استفاده بیش از حد از جاوااسکریپت و تصاویر در منوی ناوبری اجتناب کنید. همچنین این منو باید کاملا در معرض دید کاربران باشد و براحتی برای آنها قابل استفاده باشد.

10.تست متعدد:

همانطور که برنامه ریزی برای بهبود قابلیت استفاده از سایت بسیار حیاتی است، تست و آزمایش متعدد نیز نقش بسیار کلیدی در این مورد ایفا می کند. این به این معنا نیست که سایت را تنها با مرورگر اینترنت اکسپلورر در کامپیوتر خانگی خود باز کنیم. بلکه به این معنی است که سایت را برروی دستگاه های مختلف و با مرورگرهای مختلف تست کنیم و قابلیت استفاده از سایت را در تمام آنها بررسی نماییم.
اساسا هدف اصلی از فاز تست این است که به ضعف ها و اشتباهات موجود در سایت پی ببریم و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.