بهبود تجربه کاربری

نکاتی ساده برای بهبود تجربه کاربری سایت

UX یا تجربه کاربری تبدیل به یکی از مهمترین موارد برای طراحان وب شده است. یک تجربه کاربری عالی می تواند اپلیکیشن یا سایت شرکت شما را به موفقیت چشمگیری برساند. امروزه در فضای مجازی، یک کسب و کار باید اطمینان حاصل کند که اپلیکیشن و سایت آنها بتواند براحتی توسط کاربران قابل استفاده باشد. در این صورت کاربران تنها بر روی یافتن محصولات موردنظر خود تمرکز می کنند و نه بر روی چگونگی کار با سایت.

شما می توانید چندین کار را برای بهبود تجربه کاربری سایت خود انجام دهید. بنابراین نکات زیر را برای زمانی که می خواهید سایت خود را طراحی مجدد کنید، در نظر بگیرید. چنانچه کار با سایت شما برای کاربران ساده تر شود، آنگاه اثرات فوق العاده ای بر میزان بازدید خواهد داشت. بنابراین این موارد را نادیده نگیرید.

نکاتی مهم در بهبود تجربه کاربری سایت

محتوای تعاملی

محتوای تعاملی کاربران را بیشتر درگیر کرده و منجر به ایجاد علاقه در آنها برای باقی ماندن در سایت می گردد. برخی از انواع محتوای تعاملی عبارتند از:

  • بازی های ویدیویی: استفاده از بازی های ویدیویی متناسب با کسب و کار شما می تواند در جذب مخاطبان تاثیر بسیاری داشته باشد. مخصوصا اگر مخاطبان شما عمدتا از بین جوانان و نوجوانان باشند.
  • برگزاری یک مسابقه و اهدای جایزه یا کد تخفیف به برندگان می تواند در بهبود تجربه کاربری سایت شما بسیار موثر واقع باشد و نوعی رقابت در بین کاربران ایجاد کند.
  • نظرسنجی نیز می تواند در تعیین نوع بینش مشتریان بسیار موثر باشد.با استفاده از نظر سنجی ها می توانید بفهمید که کاربران سایت شما چه مواردی را در سایت شما بیشتر دوست دارند و به چه مواردی علاقه ندارند. با استفاده از نظر کاربران می توانید برای بهبود تجربه کاربری سایت خود تلاش کنید.

محتوای تعاملی سایت شما را در ذهن کاربران ماندگار می کند. هرچند که در استفاده از آنها نباید زیاده روی کنید.

ایجاد حس مشترک

هدف اصلی از حضور کاربران در سایت این است که محتوای موردنظر خود را به راحتی پیدا کنند. اگر این قابلیت برای آنها فراهم نباشد به سرعت سایت شما را بسته و به سایت رقیبان مراجعه می کنند.

با استفاده متناسب از عناصر بصری، گرافیک، متن و پس زمینه های جالب می توان حس مشترکی در بین مشتریان ایجاد کرد تا آنها تمایل به حضور بیشتر در وب سایت شما داشته باشند. به عبارتی با بهبود تجربه کاربری حس خوشایندی به کاربران خود می دهید.

شخصی سازی

اگر وب سایت شما دارای یک سیستم عضویت و ورود برای کاربران است، بهتر است که محتوای نمایش داده شده برای کاربران شخصی سازی شود. با این کار به آنها نشان می دهید که برای آنها اهمیت قائل هستید.

در برخی از سایت ها ممکن است با بخشی تحت عنوان “توصیه شده برای شما” مواجه شوید. این سایت ها با بررسی مواردی که بیشتر مورد بازدید کاربران قرار گرفته اند و همچنین خریدهای قبلی آنها مواردی مشابه که ممکن است مورد علاقه کاربران باشند به آنها پیشنهاد می دهند. انجام این کارها باعث بهبود تجربه کاربری شده و کاربران احساس راحتی بیشتری در کار با سایت خواهند داشت.

طراحی برای تمامی رزولوشن ها و دستگاه های مختلف

امروزه با گسترش مصرف تلفن های هوشمند و تبلت ها شما نیاز دارید تا UX یا تجربه کاربری سایت خود را با نمایشگرهای این وسایل نیز سازگار کنید. در سالهای اخیر افراد علاقه دارند که بیشتر با گوشی خود به وبگردی بپردازند و خریدهای اینترنتی خود را نیز از همین طریق انجام دهند. بنابراین اگر شما در بهبود تجربه کاربری برای این وسایل تلاش نکنید، احتمالا میدان رقابت را به رقبای خود واگذار خواهید کرد.

بنابراین سایت شما باید واکنش گرا باشد و در هرصفحه ای با هر رزولوشنی به درستی نمایش داده شود تا یک تجربه کاربری بسیار خوب برای کاربران رقم بخورد.

راهنمایی کاربران

قرار دادن یک راهنما برای استفاده از UX بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال با قرار دادن چند پاپ آپ در صفحه و نمایش توضیحاتی در خصوص نحوه کارکرد هر قسمت از سایت برای کاربرانی که اولین بار است به سایت شما مراجعه کرده اند، می توان تا حد زیادی به بهبود تجربه کاربری سایت کمک کرد.

در نهایت به یاد داشته باشید که باید تغییراتی که به منظور بهبود تجربه کاربری سایت خود اعمال می کنید برای آسان تر شدن کار کاربران برای استفاده از سایت باشد و آنها را مجذوب سایت شما کند.