طراحی بروشور

اصولی که باید در طراحی بروشور رعایت کنید

رعایت چند اصل ساده در طراحی بروشور به شما کمک خواهد کرد تا طرح های خود را به گونه ای ایجاد کنید که بسیار حرفه ای به نظر برسند.

اصولی که در طراحی بروشور بکار گرفته می شوند مانند یک نقشه ساختمان برای معمار هستند. با این تفاوت که شما برای فهمیدن آنها نیازی نیست که حتما در سطح بالایی از مهارت طراحی قرار داشته باشید.

بکارگیری این اصول اولیه به ایجاد تعادل، علاقه و برقراری ارتباط کمک خواهد کرد. این دستورالعمل ها بین اشیای مختلف، رنگها، بافت ها و فضای موجود تعادل برقرار می کنند. همچنین سبب می شوند که طراحی بروشور شما دارای پایداری خاصی شود و توجه زیادی از جانب مخاطبان به خود جلب کند.

بنابراین اصول زیر را در طراحی بروشور همواره به خاطر داشته باشید:

  • گروه بندی عناصر مرتبط
  • ترازبندی عناصر
  • یکپارچگی و پیوستگی بصری
  • ایجاد کنتراست و تضاد
  • فضای سفید

1.گروه بندی عناصر مرتبط:

عناصر پراکنده بصری برای خواننده گیج کننده هستند. خواننده نمی داند که دقیقا باید به کدام بخش بروشور نگاه کند یا کدام یک از اطلاعات مربوط به یکدیگر هستند.

در طراحی بروشور، اطلاعات خود را به صورت قطعات کوچکتر و قابل کنترل سازماندهی کنید. اگر یک عنوان و یک زیرعنوان مرتبط دارید، آنها را با هم ترکیب کنید. اگر آدرس شما باید در صفحه نمایش داده شود، آن را در یک بلوک کوچک قرار دهید و فاصله ای بین این بلوک و سایر عناصر صفحه قرار دهید.

در واقع باید با ادغام کردن عناصر بصری مرتبط با یکدیگر و اختصاص یک عنوان مناسب برای هریک از این بخش ها، طراحی بروشور را به بهترین شکل ممکن برای خوانندگان اجرا کرد. همچنین کلیه اطلاعات غیر مرتبط نیز باید با فضای سفید، خط و کادر از این قسمت ها تفکیک شوند.

2.ترازبندی عناصر:

ممکن است شما در طول فرآیند طراحی بروشور احساس نکنید که عناصر گرافیکی را به طور تصادفی روی صفحه قرار می دهید. اما اگر هر عنصر جدید را در راستای عنصر خاصی درون صفحه قرار می دهید، به این معنی است که شما در حال تراز بندی عناصر بصری بروشور هستید.

همانند گروه بندی عناصر مرتبط، تراز بندی اطلاعات به خوانندگان کمک می کند که اطلاعات را با ترتیب بهتری مطالعه نمایند. همچنین ارتباط چشمی بین خوانندگان را با بروشور تقویت می کند و از آسیب رسیدن به چشم جلوگیری می کند.

3.یکپارچگی و پیوستگی بصری:

همه طراحان با هر سطح مهارتی که باشند، به خوبی از این نکته آگاهند که باید در طراحی بروشور به گونه ای از رنگها استفاده کنند که با یکدیگر در صفحه هماهنگی داشته باشند. اما نکته ای که برخی از آن غافل هستند این است که با تکرار رنگ، لوگو، آیکون یا شکل در طول پروژه احساس یکپارچگی را در طراحی بروشور خود ایجاد می کنند و خوانندگان حس رضایت بیشتری از خواندن بروشور خواهند داشت. بنابراین بهتر است با انتخاب یک تم مناسب برای طراحی بروشور خود و اعمال آن به کلیه صفحات، حس یکپارچگی و پیوستگی بصری بیشتری به خوانندگان خود بدهید.

4.ایجاد کنتراست و تضاد:

کنتراست به منظور ایجاد تاکید بیشتر استفاده می شود. برای مثال اگر میخواهید تیتر خود را بسیار برجسته کنید باید کنتراست آن را بالا قرار دهید. به این منظور باید تیتر را بزرگ و یا پررنگ کنید و یا اینکه رنگ پس زمینه آن را کاملا متضاد انتخاب کنید.

کنتراست همچنین می تواند یک گروه بندی طبیعی را ایجاد کند. در طراحی بروشور ،هر آیتم گرافیکی با کنتراست بالا لزوما جدا از سایر عناصر دیده خواهد شد.

5.فضای سفید:

فضای سفید به فضای خالی بین عناصر طراحی اشاره می کند. از فضای سفید باید در طراحی بروشور به خوبی استفاده کنید. طراحان مبتدی معمولا این موضوع را نادیده می گیرند و از آن به خوبی استفاده نمی کنند.

با قرار دادن فضای سفید مناسب بین عناصر گرافیکی موجود در بروشور به آنها اجازه نفس کشیدن بدهید. همچنین چشم خواننده می تواند به راحتی به بخش دیگری از صفحه نگاه کند بدون اینکه احساس خستگی کند. با استفاده مناسب از فضای سفید می توانید طراحی بروشور خود را به شکل تمیزتری انجام دهید.