رنگ برند

چگونه رنگ برند خود را انتخاب کنیم؟

برند شما چیزی است که هویت محصولات شما را شکل می دهد. با آگاهی از این موضوع که مردم با دیدن برند شما به چه چیزی فکر می کنند، می توانید در خصوص انتخاب رنگ برند خود تصمیم بهتری بگیرید. زیرا انتخاب رنگ برند می تواند سبب ایجاد یا قطع رابطه مخاطبان با برند شما شود.

برندهای بزرگی همچون گوگل و مک دونالد یک وجه اشتراک دارند و آن این است که این برندها دارای طیف رنگی خاصی هستند که به سرعت توسط آن شناخته می شوند. بنابراین تصور اینکه مثلا رنگ برند گوگل بنفش شود و یا مک دونالد به جای زرد و قرمز از رنگ آبی استفاده کند چندان جالب به نظر نمی رسد.

اما چرا اینگونه است؟ چرا بعضی رنگ ها برای یک برند مناسب به نظر می رسد در حالیکه رنگ دیگری ممکن است به شکست کامل آن برند منجر شود؟ در ادامه سعی می کنیم به این پرسش ها پاسخ دهیم.

انتخاب رنگی که معنای خاصی دارد

در سالهای اخیر تحقیقات متعددی در رابطه با رنگ ها و واکنش های احساسی افراد نسبت به آنها صورت گرفته است. محققان دریافتند که رنگها واکنش های احساسی و عاطفی یکسانی در همه افراد ایجاد نمی کنند، زیرا آنچه که افراد با دیدن رنگها احساس می کنند توسط فرهنگ و جامعه ای تعیین می شود که در آن بزرگ شده اند. به عبارت دیگر احساسی که شما از دیدن رنگ آبی پیدا می کنید، ممکن است کاملا متفاوت با شخص دیگری باشد که در کشور دیگری زندگی می کند.

پس چه رنگی باید انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ برند وابستگی زیادی به شما و محصولی که در قالب برندتان عرضه می کنید دارد. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب رنگ برند خود باید اطمینان حاصل کنید که این رنگ با محصول و خدماتی که شما ارائه می کنید متناسب باشد.
برای مثال رنگ بنفش نئون و سبز به نظر نمی رسد که چندان برای رنگ برند یک شرکت بیمه مناسب باشند. همچنین رنگهایی که طبع آرامی دارند نمی توانند در رنگ برند های نوشابه های انرژی زا چندان موفق ظاهر شوند.

اگر شما در انتخاب رنگ برند خود دچار سردرگمی شده اید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید رنگ برند خود را به بهترین شکل انتخاب کنید:

  1. مخاطبان هدف خود را بشناسید. اگر مخاطبان شما بیشتر از افراد بزرگسال می باشند، بهتر است از رنگهای خنثی استفاده کنید و از رنگهای روشن و شادتر در صورتی استفاده کنید که مخاطبان عمده شما از افراد نوجوان و جوانان باشند.
  2. رنگ اصلی یا طیف اصلی رنگ برند خود را تعیین کنید. زیرا این امر بر بسیاری از تصمیمات آتی شما تاثیرگذار خواهد بود.
  3. متوجه شوید که با چه رنگی با مشتریان خود می توانید تعامل بیشتری داشته باشید. برای مثال اگر کار شما فروش ابزارآلات مختلف است، به جای استفاده از رنگهای فانتزی باید از رنگهای فلزات براق مانند خاکستری استفاده کنید.