طراحی لوگو

5 چیزی که باید پیش از طراحی لوگو درباره آنها تحقیق کرد

در هر مرحله از طراحی تحقیق و بررسی امری ضروری است و به خصوص در طراحی لوگو این امر بیشتر نمود پیدا می کند. تحقیق به شما این امکان را می دهد که درک کاملی از مشکلات موجود در مسیر طراحی داشته باشید و بتوانید با اعتماد به نفس کامل راه حل مناسبی برای آنها پیدا کنید.

یک پروژه که تحقیقات کافی بر روی آن صورت گرفته است، احتمالا سریعتر می تواند نظر مشتری را جلب کند و در واقعیت نیز موفقیت بیشتری خواهد داشت. اما پروژه ای که تحقیقات اولیه کمی بر روی آن صورت گرفته است، احتمالا مورد پذیرش مشتری نخواهد بود زیرا طراح موفق به درک نیازهای مشتری نشده است.

مسلما شما در صحبت های اولیه نمی توانید لوگوی موردنظر مشتری را تشخیص دهید. بنابراین تحقیق و بررسی مهمترین کاری است که شما باید برای یافتن تصویر ذهنی ایده آل برای طراحی لوگو انجام دهید.

در طراحی لوگو کار شما زمانی سخت تر خواهد بود که برای یک محصول یا خدماتی که هیچ آشنایی با آن ندارید بخواهید لوگو طراحی کنید. لذا باید سوالات زیادی از مشتریان خود بپرسید تا بتوانید کاملا با حوزه کاری آنها آشنا شوید. هرچند که ممکن است مجبور باشید خودتان نیز در وبلاگها و سایت ها در این خصوص جستجوی زیادی انجام دهید.

اما درباره چه موضوعاتی باید تحقیق کنید؟ پاسخ این سوال موضوع این مقاله می باشد.

5 موضوعی که باید پیش از طراحی لوگو در مورد آنها تحقیق کرد

1.چرا شرکت به یک لوگوی جدید نیاز دارد؟

قبل از طراحی لوگو ضروری است که شما دلیل واقعی طراحی لوگو را درک کنید. اگر لوگو را برای یک شرکت جدید طراحی می کنید، پاسخ این سوال واضح است. اما اگر قرار است لوگوی یک شرکت مجددا طراحی شود، داستان کمی متفاوت خواهد بود.

اگر این شرکت تازه تاسیس است، ممکن است لوگوی اولیه آن خیلی سریع و ارزان قیمت بدون توجه به جزئیات خاصی طراحی شده باشد و به سادگی بتوان تغییرات لازم را در آن پیاده سازی کرد.
چنانچه تغییری در شرکت اعم از تغییر در مدیریت، خدمات و محصولات، نحوه انجام کارها و شعار رخ دهد، شما به عنوان طراح باید بتوانید طراحی لوگو را با در نظر گرفتن تمامی این موارد به خوبی پیش ببرید. بررسی این موارد به شما این امکان را می دهد که بررسی کنید که تا چه حد باید در لوگوی قبلی تغییرات ایجاد کنید.

2.شرکت چه کاری انجام می دهد؟

این موضوع تا حدودی واضح است، اما شما باید بدانید که شرکت دقیقا چه کارهایی انجام می دهد. با یافتن سابقه شرکت، محصولات و خدمات آنها تا حد زیادی پاسخ سوال خود را دریافت می کنید.

همچنین باید ببینید که شرکت چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می کند و مشتریان نیز متقابلا با شرکت به چه شکل ارتباط برقرار می کنند. آگاهی از این موضوع تاثیر بسیاری بر نگرش شما در طراحی لوگو خواهد داشت.

3.مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟

شما باید مخاطبان هدف یک کسب و کار را به خوبی بشناسید تا بتوانید یک لوگوی جذاب برای آنها طراحی کنید.

مخاطبان هدف در طراحی لوگو

برخی شرکت ها قادر به توصیف دقیق مخاطبان هدف خود هستند. در حالیکه برخی دیگرمطمئن نیستند که مخاطبانشان چه کسانی هستند و یا ممکن است مخاطبانشان همه افراد جامعه باشند. در این حالت بهتر است از آنها بپرسید که تعریف شان از یک مشتری ایده آل چیست.

در نهایت نیاز به یک درک جمعیت شناسی از مخاطبان شرکت شامل سن، جنسیت، موقعیت، سطح درآمد، شیوه زندگی و … دارید تا بتوانید طراحی لوگو را متناسب با نیاز آنها طراحی کنید.

4.اهداف بلند مدت شرکت چیست؟

لوگو باید تست زمان را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد، بنابراین طراحی لوگو را باید به گونه ای انجام دهید که تا 5 الی 10 سال دیگر براحتی قابل استفاده باشد. به همین دلیل شما باید اهداف بلندمدت شرکت را نیز درنظر داشته باشید.

مثلا اگر یک شرکت تنها یک سرویس ارائه می دهد اما قصد دارد در آینده خدمات خود را گسترش دهد باید اطلاعات کافی در خصوص خدمات آتی خود در اختیار شما قرار بدهد تا بتوانید کار طراحی لوگو را با آینده نگری خاصی انجام دهید.

5.رقبای شرکت چه کسانی هستند؟

دانستن اطلاعاتی در خصوص رقبای شرکت قطعا مفید خواهد بود زیرا شما را با دیدگاهی که مخاطبان هدف نسبت به این گونه شرکت ها و خدماتشان دارند بیشتر آشنا می کند. همچنین می توانید اطمینان حاصل کنید که از لوگوی رقبا به طور ناخواسته تقلید نمی کنید.

هدف شما از طراحی لوگو برای یک شرکت این است که آن شرکت را از رقیبان خودش متمایز کنید تا بتواند خود را به خوبی در بین مردم بشناساند.

در نهایت باید بدانید که شما به عنوان یک طراح باید همواره آمادگی تحقیق برای انجام پروژه های خود را داشته باشید. زیرا تحقیق یک ابزار قدرتمند است که شما را به یک طراح بهتر و یک فرد آگاه تر تبدیل می کند.