طراحی تجربه کاربری

5 عنصر رایج در طراحی تجربه کاربری که کاربران از آنها متنفرند

برخی از عناصر بکار رفته در طراحی تجربه کاربری (UX) در صورت تکرار بیش از حد می توانند سبب بروز مشکلاتی شوند. هدف اصلی آنها این است که دسترسی کاربران را به بخش های مختلف سایت آسانتر سازد. با این وجود گاهی استفاده بیش از حد از این عناصر سبب آزردگی کاربران خواهد شد.

در ادامه به معرفی و بررسی این المان ها می پردازیم و می آموزیم که چگونه باید به شکل بهینه از آنها استفاده کنیم.

پاپ آپ

احتمالا شما هم در این زمینه با ما اتفاق نظر داشته باشید. فرض کنید با کلیک بر روی یک لینک می خواهید یک صفحه جدید را باز کنید و محتویات آن را مطالعه کنید. در حین انجام این کار ناگهان با یک پیغام که کل صفحه را می پوشاند مواجه می شوید که از شما می خواهد ایمیل خود را برای عضویت در خبرنامه سایت وارد نمایید.

احتمالا مدیر آن سایت فکر می کند خبرنامه اش بسیار جذاب است و کاربران از عضویت در آن لذت خواهند برد. اما واقعیت این است که او زمان درستی را برای ارائه درخواست عضویت به کاربران انتخاب نکرده است. کاربران دوست دارند محتوایی که به دنبالش هستند را به راحتی و بدون مزاحمت بخوانند.بنابراین بهتر است به آنها حق انتخاب بدهید که خودشان برای عضویت در خبرنامه سایت تصمیم گیری بکنند. همچنین استفاده از پاپ آپ زمانی که کاربر به آخر صفحه رسید و تمامی مطالب را خواند، مفیدتر خواهد بود.

یکپارچه سازی شبکه های اجتماعی

به اشتراک گذاری بسیار جذاب است. به خصوص برای کسب و کار شما این مورد می تواند یک راه بسیار کم هزینه برای جذب مشتریان جدید باشد. اما در عین حال نباید هیچ اجباری در به اشتراک گذاری مطالب وجود داشته باشد.

به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی باید کاملا به شکل اختیاری توسط کاربر انجام شود، نه از روی اجبار. بنابراین بهتر است تنها در انتهای مطالب یک پیغام دلخواه به کاربران نمایش دهید و از آنها بخواهید که در صورت تمایل آن مطلب را به اشتراک بگذارند.

افکت پیش بارگزار صفحه

با پیشرفت دنیای تکنولوژی دیگر کسی نباید در سال 2017 میلادی مجبور باشد که سایتی با حجم بیش از 2 مگابایت باز کند.این افکت ها در بسیاری از موارد تنها برای زیبایی بخشیدن به سایت استفاده می شوند. اما در استفاده از این افکت ها نباید زیاده روی کرد به گونه ای که باعث افت سرعت سایت بشوند.

مگامنوها

مگامنوها ممکن است به عنوان یک راه حل خوب برای وب سایت هایی باشند که دارای صفحات و بخش های زیادی هستند، اما در واقعیت این موضوع چندان درست نیست. مشکل اینجاست این مگامنوها ممکن است برای کاربران به یک بازی بسیار پیچیده برای یافتن صفحه مورد نظرشان تبدیل شوند که این موضوع سبب خستگی و ناامیدی کاربران می شود و احتمال بستن سایت را توسط آنها افزایش می دهد.

لذا در زمان طراحی تجربه کاربری باید دقت کنید که از مگامنو درست و به جا استفاده کنید تا کاربران را از سایت خود دلسرد نکنید.

اسکرول نامحدود

اسکرول نامحدود یکی از جالبترین تکنولوژی هایی بود که در زمان خود معرفی شد. اما به مرور زمان مشخص شد که استفاده از آن در طراحی تجربه کاربری می تواند مشکلاتی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

برای مثال اگر کاربران بخواهند به بخشی از سایت شما که در بخش فوتر قرار گرفته مراجعه کنند و اسکرول نامحدود برای صفحه سایت شما بصورت اتوماتیک تنظیم شده باشد، ممکن است دسترسی به این قسمت دست نیافتنی به نظر برسد. اما در طراحی تجربه کاربری اگر همانند مگامنوها از این تکنولوژی به درستی استفاده شود می تواند در جذب مخاطب نیز موثر واقع شود. مثلا اگر اسکرول نامحدود بر روی حالت اتوماتیک نباشد و کاربر بتواند به دلخواه از آن استفاده کند قطعا تاثیر بهتری در بهبود طراحی تجربه کاربری خواهد داشت.

جمع بندی

اگرچه در مطالب فوق اشاره شد که این المان ها ممکن است در طراحی تجربه کاربری آزاردهنده باشند، اما این به معنی نیست که این موارد همچون طاعون می باشند و باید از آنها دوری کنید. شما باید نیاز سایت خود و مخاطبان هدف تان را به خوبی شناسایی کنید و در صورت لزوم به شکل مناسبی از این موارد در سایت خود بهره ببرید.