تجارت الکترونیک

5 موضوع داغ در زمینه تجارت الکترونیک در سال 2017

کم کم به اواخر سال 2017 نزدیک می شویم. در سال 2017 تجارت الکترونیک بخش بزرگی از خرید و فروش محصولات را در بر گرفت، مخصوصا در کشورهایی که اینترنت برای شهروندان به راحتی در دسترس بود.

محبوبیت تجارت الکترونیک باعث شد در این سال فروشندگان بیشتری به این عرصه وارد شوند و سعی کنند تا از شیوه های سنتی فروش کمی فاصله بگیرند. عملی شدن این مورد سبب شد که در زمان و هزینه مصرف کننده در مقایسه با خرید فیزیکی صرفه جویی صورت بگیرد.

در ادامه به بررسی موضوعات برجسته در زمینه تجارت الکترونیک در سال 2017 می پردازیم.

5 موضوع داغ در زمینه تجارت الکترونیک در سال 2017

افزایش شدید میزان محبوبیت تجارت الکترونیک

در سال 2017 همزمان با افزایش علاقه مردم به سایت های خرید اینترنتی، فروشگاه های فیزیکی نیز با سرعت تقریبا 4 برابر یکی پس از دیگری بسته شدند.

طبق برخی آمار معتبر تا این لحظه از سال 2017 بیش از 8000 فروشگاه فیزیکی به دلیل عدم حضور در اینترنت و ناتوانی در جذب مشتری بسته شده اند. در حالی که این رقم برای سال 2016 تنها 2000 فروشگاه بود. این یک هشدار واضح برای کسانی است که از حضور در اینترنت و فضای تجارت الکترونیک غافل شده اند.

دلایلی همچون ترافیک، اتلاف وقت، مصرف سوخت و کمبود جای پارک سبب می شوند که افراد ترجیح دهند محصولات مورد نیاز خود را از فروشگاه های اینترنتی تهیه کنند.

تحویل سریعتر

اکثر سایت هایی که در زمینه تجارت الکترونیک و فروش آنلاین محصولات فعالیت می کنند، این امکان را فراهم کرده اند که با دریافت مبلغ مختصری محصول شما را در همان روز یا نهایتا روز بعد به دست شما برسانند. مشتریان نیز تمایل دارند که به جای انتظار طولانی برای رسیدن محصول، مبلغ بیشتری پرداخت نمایند تا محصول را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایند.

افرادی که به تازگی وارد فضای تجارت الکترونیکی شده اند، ممکن است هنوز این قابلیت را برای سایت خود نگذاشته باشند. لذا باید سریعتر نسبت به ایجاد قابلیت تحویل سریع محصولات اقدام کنند تا از رقبای خود عقب نمانند.

ظاهر جدید رسانه های اجتماعی

در سال 2017 شبکه های اجتماعی یک بازار بزرگ برای فروشندگان اینترنتی محسوب می شود.کاربران با عضویت در هر یک از شبکه های اجتماعی می توانند محتوای صفحات مورد علاقه خود را دنبال نمایند. فروشندگان اینترنتی می توانند با بررسی علایق کاربران مختلف در زمان مناسب به آنها پیشنهادهای مناسبی بدهند.

اگر چه هوشمندی شبکه های اجتماعی نیز به تحقق این امر کمک می کند. به این صورت که این شبکه های اجتماعی متناسب با علایق کاربران به آنها تبلیغات نشان می دهند و تا حد امکان تبلیغات نامربوط به آنها نمایش نمی دهند. این امر باعث کمک به مخاطب و فروشنده می شود که بتوانند به اهداف خود برسند.

بهبود مداوم کیفیت

در سال 2017 سایت های فعال در زمینه تجارت الکترونیک، بهبود چشمگیری در بخش تجربه کاربری داشتند. این امر سبب شد که کاربران از دست ساختار نسبتا پیچیده برخی از سایت ها رهایی یافته و راحت تر بتوانند با آنها کار کنند.

ساده تر شدن تجربه کاربری باعث قابل فهم تر شدن آن برای آن دسته از افرادی شد که کمتر با تکنولوژی و اینترنت آشنایی دارند.

در مجموع بسیاری از کسب و کارهای آنلاین اقدامات مفیدی در راستای بهبود تجربه کاربری انجام دادند. برای مثال کلیه کارها و مراحل غیر ضروری در فرآیند خرید اینترنتی را حذف کردند، اپلیکیشن های خود را کم حجم تر ایجاد کردند و پشتیبانی تلفنی خود را از مشتری به شکل چشمگیری افزایش دادند.

گسترش چت آنلاین با مشتری

در سال 2017 تقریبا بسیاری از فروشگاههای اینترنتی قابلیت چت آنلاین را به سایت خود افزودند. به وسیله چت آنلاین می توان از مرحله قبل از خرید به مشتری راهنمایی های لازم را گوشزد کرد. همچنین پس از خرید و تا زمان تحویل کالا نیز می توان اطلاع رسانی های لازم را به مشتری در خصوص تحویل محصول و سایر موارد مرتبط اعلام کرد.