4 چیزی که هر طراح باید درباره فضای خالی بداند

فضای خالی (فضای منفی) یک فضای خالی بین و اطراف اشیای یک صفحه است. عناصر فضای خالی در رابط کاربری گرافیکی عبارتند از:

  • حاشیه داخلی محتوا(Padding) و حاشیه خارجی محتوا (Margin)
  • فضای اطراف عکس ها و اشیای گرافیکی
  • فاصله بین خطوط و فاصله بین حروف در محتوای متنی

اگرچه برخی افراد ممکن است فضاهای خالی را هدر دادن بخش با ارزشی از صفحه نمایش تلقی کنند. اما در حقیقت فضای خالی مانند محتوا یک عنصر بسیار مهم در طراحی محسوب می شود.

در حقیقت فضای خالی به عنوان یک عنصر فعال شناخته می شود نه به عنوان یک پس زمینه منفعل.

در یک رابط کاربری خوب بین همه عناصر صفحه از بالا تا پایین باید مقداری فضای خالی وجود داشته باشد. فضای خالی در یک صفحه به اندازه سایر عناصر صفحه که فضایی را اشغال می کنند، اهمیت دارد. زیرا متن ها، دکمه ها، لوگوها و سایر اشیای گرافیکی نیاز به نفس کشیدن دارند.

در این مقاله شما نحوه استفاده از فضای خالی را در طرح های خود فرا خواهید گرفت تا بتوانید طرح های خود را به بهترین و تمیز ترین شکل ممکن پیاده سازی کنید:

چند نکته در مورد استفاده از فضاهای خالی

بهبود خوانایی متن

فضای خالی قادر است با کاهش متنی که برای اولین بار در مقابل چشم کاربران قرار می گیرد، خواندن آنها را بسیار ساده تر کند. عدم وجود فضای خالی باعث نمی شود که کاربران برای خواندن تمامی محتوا ترغیب شوند.

از سوی دیگر استفاده از فضای خالی باعث می شود درک متون موجود در صفحه تا 20 درصد افزایش یابد.

دو مورد مهمی که باید در زمان بهینه سازی محتوای متنی در نظر داشته باشید، حاشیه بیرونی پاراگراف ها و فاصله بین خطوط می باشد. مورد دوم می تواند به طور قابل توجهی خوانایی یک متن را افزایش دهد. به طور کلی فاصله بیشتر بین خطوط سبب بهبود تجربه کاربری می شود. اما باید دقت داشت که فاصله بیش از حد نیز می تواند سبب قطع ارتباط بین خطوط با یکدیگر شود.

درک ارتباطات

طرح بندی کلی صفحه از مجموع اجزای گرافیکی موجود در صفحه و فضای اطراف آنها تشکیل می شود. با نزدیکی اشیای مشابه یکدیگر در یک صفحه ممکن است آن عناصر عملا مفهوم دیگری را به کاربران برسانند و آنها را از موضوع اصلی دور کنند. به تصویر زیر نگاه کنید:

فضای خالی

این دایره ها که در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند، به عنوان یک عنصر واحد ظاهر می شوند. تقریبا هرکسی که این تصویر را می بیند، دو گروه دایره را به جای 12 عدد دایره می بیند. دایره ها کاملا با یکدیگر یکسان هستند و تنها تفاوت آنها در مقدار فضای خالیی است که آنها را از هم جدا می کند.

لذا در چنین مواردی فضای خالی در نقش یک نشانه بصری عمل می کند و کم یا زیاد بودن مقدار آن سبب تغییر ماهیت عناصر می شود و بر دید کلی مخاطب تاثیرگذار خواهد بود.

جلب توجه

طراحان می توانند از فضاهای خالی برای برجسته سازی مهم ترین بخش از محتوای یک سایت برای کاربران استفاده کنند. بین فضای خالی و جلب توجه رابطه ای مستقیم وجود دارد و فضای بیشتر توجه بیشتری را به خود جلب می نماید.

در واقع شما با بکارگیری صحیح فضای خالی می توانید توجه مخاطبان را به بخش خاصی از صفحه جلب کنید.

ایجاد سلسله مراتب بصری

زمانی که فضای خالی به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، به یک صفحه اجازه می دهد تا یک جریان کلی و تعادل در نمایش عناصر ایجاد کند که به نوبه خود می تواند به برقراری ارتباط با مخاطب کمک کند. این سلسله مراتب می تواند متقارن یا نامتقارن باشد.

تقارن، خاطره و هماهنگی ایجاد می کند. در حالیکه عدم تقارن می تواند به خوبی توجه بیشتری به یک محدوده خاص از صفحه را جلب می کند.

نتیجه گیری کلی

فضای خالی یک فضای هدر رفته نیست، بلکه یک ابزار قدرتمند در طراحی است. با وجود اینکه فضای خالی یک موضوع ساده به نظر می رسد، اما تسلط بر آن کار دشواری است زیرا استفاده اصولی از فضاهای خالی نیاز به تسلط بر هنر و علم دارد و رسیدن به این میزان تسلط نیازمند تمرین مداوم است.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.