بازاریابی در برند

3 نکته در بازاریابی که می تواند سبب توسعه یک برند شود

بازاریابی: یک بحث استراتژیک کلیدی یا یک هزینه اضافی

بسیاری از سازمان ها بازاریابی را به چشم یک هزینه اضافی می نگرند تا اینکه از آن بعنوان راهی برای ارتقاء کسب و کار به سطوح بالاتر استفاده کنند.

این دیدگاه نه تنها در میان شرکت های کوچک که قادر نیستند یک دپارتمان بازاریابی را ایجاد کنند، محبوبیت دارد بلکه در بسیاری از سازمان های بزرگ نیز چنین دیدگاهی حکم فرماست که بازاریابی عملا نمی تواند به رشد کسب و کار آنها کمک کند و سودآور باشد.

یکی از دلایل آن این است که تقریبا همه تصور می کنند که می توانند امور بازاریابی را خودشان انجام دهند. یعنی رئیس شرکت فکر می کند که می تواند خودش به تنهایی امور بازاریابی را نیز مدیریت کند.

معمولا در بسیاری از شرکت ها به جای برخورداری از یک بخش تخصصی بازاریابی، وظایف مربوط به این بخش در سایر قسمت ها مانند فروش یا پشتیبانی انجام می شود. این امر ناشی از عدم شناخت صحیح نقش بازاریابی در یک سازمان می باشد.

در کوتاه مدت بازاریابی مسئول ایجاد درآمد فوری برای شرکت می باشد. نقش بازاریابی در بلند مدت این است که از بقا و سودآوری شرکت اطمینان حاصل کند.

از بسیاری از بازاریاب ها خواسته می شود که بیشتر تلاش خود را بر روی بدست آوردن فروش فوری متمرکز کنند. از روش های رایج برای بدست آوردن نتیجه در کوتاه مدت می توان به تخفیف های ویژه و همچنین پیشنهادهای ویژه برای زمان های محدود اشاره کرد.

با وجود اینکه این کمپین های کوتاه مدت برای حصول درآمد موردنیاز برای هر کسب و کار لازم است، اما در نهایت این استراتژی های بلندمدت هستند که یک شرکت را به جلو هدایت می کنند.

بازاریابی در برندینگ

3 موردی که بازاریابی باید بر روی آنها تمرکز کند:

3 حوزه تحت کنترل بازاریابی که تاثیر قابل توجهی بر روی میزان فروش شرکت می گذارند، عبارتند از:

  • ساخت تصویری درست از شرکت:
    یکی از وظایف اصلی دپارتمان بازاریابی این است که یک تصویر قوی و منحصربفرد از آن شرکت برای مخاطبان هدف ایجاد کند.
    ساخت تصویر درست یک پروژه بلندمدت می باشد.
    چیزی تحت عنوان برند سریع وجود ندارد، زیرا برندها در طول زمان ساخته شده اند و با توجه به تصویری که از خود ارائه می دهند برای انجام پروژه ها اقدام می کنند.
  • معرفی محصولات جدید:
    چرخه عمر محصولات به طور قابل توجهی کوتاه تر شده است. رشد سریع تکنولوژی و همکاری های بین المللی از دلایل موثر در بروز این اتفاق هستند.
    چیزی که امروز جدید به نظر می رسد، ممکن است فردا منسوخ شود. شرکتی که قادر به بروزرسانی محصولات خود نیست، سهم خود از بازار را به رقبای قویتر و نوآور در این زمینه واگذار می کند.
    معرفی محصولات جدید یک روش اثبات شده برای رشد فروش است. تیم های فروش همواره از محصولات جدید استقبال می کنند. این محصولات جدید به آنها امکان می دهد تا همواره چیز جدیدی برای ارائه به مشتریان نهایی داشته باشند.
    بازاریابی مسئولیت ایجاد محصولات جدید و بهبود وضعیت فروش محصولات قدیمی تر را به عهده می گیرد. باید منابع موردنیاز برای استخدام طراحان صنعتی، مدیران محصول، آزمایش کنندگان کیفیت و دیگر افرادی که می توانند نوآوری بیشتری در تولید محصولات شرکت به خرج دهند، در دسترس قرار بگیرد.
  • پشتیبانی از تیم فروش:
    تیم فروش رابط بین شرکت و مشتریان است. در یک کسب و کار پر رونق، تیم فروش تحت فشار ثابت برای بهبود روند فروش می باشد. نقش بازاریابی این است که به تیم فروش کمک بیشتری برای بستن قراردادهای فروش جدید بنماید. در ادامه چند راهکار که در این رابطه وجود دارد، ارائه می شود:
    1.آموزش های مربوط به برند باید به خوبی به تیم فروش داده شود تا آنها بتوانند پاسخ دهی مناسبی به مشتریان داشته باشند. یکی از رایج ترین سوالات مشتریان که تیم فروش باید بتواند به خوبی به آن پاسخ بدهد این است که چرا آنها باید از این شرکت خرید کنند و نه از شرکت های رقیب؟
    بنابراین بخش بازاریابی باید آموزش های لازم را در این خصوص به تیم فروش بدهد تا آنها با اطمینان کامل از محصولات بتوانند پروسه فروش را به سرانجام برسانند.
    2. فروش نیاز به یک تصویر واضح از این موضوع دارد که چگونه هر محصول جدید با سیاست های کلی شرکت، ویژگی های عملکردی آن و همچنین نقاط ضعف و قوت شرکت های رقیب متناسب باشد.
    3. همراهی تیم فروش در جلسات ارائه محصولات به مشتری احتمال منعقد شدن قراداد میان طرفین را بطور قابل توجهی افزایش می دهد. تیم های فروش و بازاریابی باید مکمل یکدیگر بوده و پیشنهاد قانع کننده ای که قابل رد شدن نباشد به مشتری ارائه دهند.
    4. تیم بازاریابی باید کمپین هایی را طراحی و پیاده سازی کند که مشتریان جدید را شناسایی و میزان علاقه آنها را به محصولات شرکت مشخص کند. هنگامی که این کمپین ها به نتیجه رسیدند، تیم فروش می تواند کار را به جلو ببرد و معامله را نهایی کند.

چنانچه این مقاله برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.