طراح گرافیک

10 چیزی که یک طراح گرافیک دوست ندارد بشنود

قطعا برای هر طراح گرافیک این اتفاق بارها افتاده است که یک مشتری یا همکار در مورد کار او اظهار نظر می کند.

بازخورد مشتری درباره طرح بسیار مهم است. اما یک طراح گرافیک از شنیدن برخی از این نظرات اصلا استقبال نمی کند و آنها را خوشایند نمی داند. این امر ممکن است سبب بروز مشکل در ارتباط بین طراح گرافیک و مشتری شود و سبب به بن بست کشیده شدن کل پروژه شود. در ادامه به بیان این موارد می پردازیم و بررسی می کنیم که چگونه می توانید پاسخ مناسبی به این جملات بدهید.

10 جمله ای که یک طراح گرافیک دوست ندارد بشنود

1.من این طرح را دوست ندارم:

این یکی از بی فایده ترین و پرکاربردترین جملات در تاریخ طراحی می باشد. چرا مشتری این طرح را دوست ندارد؟

برای فهمیدن این موضوع که مشتری دقیقا از چه چیزی در طرح شما خوشش نمی آید، باید سوالاتی از او بپرسید. در مورد رنگها، حروف و تصاویر از مشتری سوال کنید که از کدامیک خوشش نیامده است. گاهی اوقات یک تغییر ساده مانند تغییر فونت می تواند نظر مساعد مشتری را جلب کند.

2.من بودجه ندارم:

به هیچ عنوان زیر بار انجام کار مجانی برای مشتری نروید. زیرا شما زمان زیادی را باید صرف انجام کار خود بکنید و مشتری شما باید این موضوع را درک نماید و برای کارش هزینه کند.

اگر مشتری در تلاش است شما را به گونه ای متقاعد کند تا کار طراحی را رایگان برای او انجام دهید، بهتر است کمی وقت بگذارید و او را در مورد هزینه های کار کاملا مطلع سازید. در غیر این صورت بهتر است که قید این مشتری را بزنید.

3.آیا می توانید لوگو و عکس ها را از سایت ما بردارید؟

پاسخ شما باید قاطعانه و البته با حفظ احترام مشتری، منفی باشد. تحت هر شرایطی باید فایل های اصلی را از مشتری دریافت نمایید.

4.طرح را به شکل مدرن ایجاد کنید:

منظور از مدرن دقیقا چیست؟ رنگ؟ سایز کاغذ؟ نوع فونت؟
بهتر است برای پاسخ به این سوال پیش از شروع پروسه طراحی چند طرح را به مشتری نشان دهید تا ببینید او کدام طرح ها را بیشتر می پسندد و بر اساس سلیقه و انتخاب مشتری کار را پیش ببرید.

5.آیا می توانید لوگو را بزرگتر کنید:

گاهی اوقات لوگو نیاز به بزرگتر شدن دارد. مشتریان همیشه به این موضوع فکر خواهند کرد چرا که لوگو علامت تجاری آنها محسوب می شود و آنها می خواهند که آن را به طور برجسته در معرض دید عموم قرار دهند.

به عنوان طراح گرافیک این مورد را باید در نظر داشته باشید و تصور کنید که لوگو را با سایز بزرگتر چگونه درون طرح قرار خواهید داد. بهتر است زمانی که مشتری این درخواست را از شما کرد، با او صحبت کنید و در خصوص علت این موضوع از او سوال کنید. چرا که بزرگتر شدن لوگو ممکن است منجر به تغییر مسیر کلی طراحی شود.

6.لطفا خلاقیت به خرج دهید:

به عبارت دیگر: “من هیچ ایده ای ندارم که دقیقا چه چیزی می خواهم!”

این دسته افراد قطعا بدترین نوع مشتریان محسوب می شوند. زیرا نمی توانند هیچ گونه راهنمایی جهت انجام کار به شما برسانند و فقط خودتان هستید که باید کار را پیش ببرید. بدون شک انجام پروژه این مشتریان زمان و هزینه بیشتری از شما خواهد گرفت. با پرسیدن سوالات زیر از مشتریان می توانید تا حدی کار را برای خود آسان تر سازید:

  • کسب و کار شما چیست؟
  • مخاطبان هدف شما کیستند؟
  • با استفاده از این طرح چه کاری انجام خواهید داد؟
  • این عناصر طراحی شده را در کجا استفاده خواهید کرد؟(چاپ-وب-…)

7.من طراحی فلان شرکت را دوست دارم و چیزی شبیه آن می خواهم:

این درخواست ممکن است شما را وادار به یک سرقت هنری کند که نکته مثبتی در رزومه کاری شما محسوب نخواهد شد. خوب است که از طرح های دیگران ایده بگیرید اما اینکه کاملا آن طرح را کپی کنید و در طرح خودتان از آن استفاده کنید تنها باعث لطمه زدن به اعتبار خود خواهید شد.

در پاسخ به این درخواست از مشتریان باید بگویید: “پس لطفا به طراح گرافیک همان شرکت مراجعه کنید!”

8.آیا امکان دارد که تمام طرح های ممکن را برای من طراحی کنید؟ :

“بله می توانم اما هزینه آنها را باید بپردازید!”

شما قرار نیست وقت خود را بیهوده صرف طراحی مواردی کنید که در نهایت از بین آنها قرار است تنها یکی انتخاب شود. بنابراین پیش از شروع فرآیند طراحی باید در قراردادی که با مشتری منعقد می کنید، این نکته را قید کنید که حداکثر چند بار نسبت به اصلاح طرح اقدام می کنید و برای خود و مشتری حد و مرزی قایل شوید.

9.بیا با هم بر روی طراحی کار کنیم:

همکاری یک چیز است و طراحی با مشتری چیز دیگری است. در مواجهه با چنین درخواستی بهتر است از مشتری بخواهید با روش های دیگری به شما کمک کند. مواردی از قبیل:

  • ارائه نمونه هایی از طرح های مورد علاقه اش
  • ارائه تصاویر مناسب برای پیشرفت سریعتر کار
  • ارائه طرح های قبلی در صورت موجود بودن
  • ارائه توضیحاتی در خصوص برند و فعالیت های آن

10.کار طراحی باید سریع انجام شود:

هیچ چیز مانند شنیدن این جمله به طراح گرافیک احساس بی ارزش بودن نمی دهد. این جمله کاملا توهین آمیز تلقی می شود.

اما قبل از اینکه این جمله سبب شود که آن مشتری را به طور کامل کنار بگذارید، بهتر است مودبانه از او بپرسید که چه کاری باید انجام شود و چه زمانی مد نظر مشتری است. شاید با کمی صحبت و همچنین بالا بردن هزینه بتوانید با مشتری به توافق برسید.