انتخاب اسم برند

چگونگی انتخاب اسم برند

انتخاب اسم برند مناسب برای هر شرکت یکی از مهمترین اقداماتی است که باید پیش از تاسیس و آغاز به کار آن شرکت به آن توجه شود. هدف نهایی هر شرکت عرضه یک سری محصولات و یا خدمات است. اما اینکه این محصولات و خدمات تحت چه نام تجاری عرضه شوند مسئله بسیار مهمی است. معمولا مدیران هر شرکت پروسه انتخاب اسم برند را به عهده یک مشاور برندینگ می گذارند و از راهنمایی های او کمک می گیرند. اما چنانچه آن مشاور تجربه لازم در این زمینه را نداشته باشد، در اینصورت ممکن است اسمی که به شما پیشنهاد می دهد چندان جالب نباشد و از آنجایی که اسم برند چیزی نیست که به راحتی بتوان آن را تعویض کرد، ممکن است در سال های آتی شما با یک نام تجاری شناخته شوید که قلبا هیچ علاقه ای به آن ندارید! بنابراین بحث انتخاب اسم برند را باید بسیار جدی گرفت. در ادامه راهکارهایی جهت انتخاب اسم برند بیان می کنیم:

1.تلفظ اسم برند راحت باشد:

اسم برند باید به گونه ای انتخاب شود که تلفظ آن بسیار راحت باشد و همه اقشار جامعه بتوانند آنرا به راحتی تلفظ کنند. به عبارتی برند نباید دارای تلفظ های مختلف باشد تا همه افراد بتوانند با سرچ آن در موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی به راحتی آن را بیابند.

2.انتخاب اسم برند کوتاه و مختصر:

انتخاب اسم برند باید به گونه ای صورت بگیرد که همه افراد بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند. برای مثال نام “دیجی کالا” در عین مختصر و مفید بودن کاملا مشخص می کند که این برند در چه زمینه ای فعالیت می کند اما نامی همچون “شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران” چیزی نیست که به راحتی در ذهن ماندگار شود.

انتخاب اسم برند

3.انتخاب اسم برند منحصربفرد:

در انتخاب اسم برند تقلید و کپی کردن یه گناه نابخشودنی محسوب می شود! نه فقط به این دلیل که ممکن است ناقض قوانین کپی رایت باشد بلکه به این دلیل که ممکن است شرکتی بسیار پرسابقه تر از شما حتی در خارج از کشور تحت این نام تجاری در حال فعالیت باشد و این امر سبب می شود که شما هرقدر بر روی بهبود نتایج سایت خود در موتورهای جستجو تلاش کنید همواره از آن شرکت عقب بمانید. پس حتما از انحصاری بودن اسم برند انتخابی خود اطمینان حاصل کنید.

4.عدم الزام به مشابه بودن دامین سایت با اسم برند:

اگرچه یکسان بودن اسم برند و دامین سایت یک شرکت مزیت بزرگی محسوب می شود اما هیچ اجباری در این کار نیست. زیرا احتمال زیادی وجود دارد که دامین موردنظر شما قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده باشد. به یاد داشته باشید که می توانید با ترکیب کردن و مخفف کردن برخی کلمات یک دامین استاندارد و مناسب برای سایت خود تهیه کنید.

5.قابلیت تلفظ صحیح اسم برند توسط ابزارهای صوتی نظیر Siri و Cortana:

اگر شما در اندیشه داشتن یک برند بین المللی هستید، باید انتخاب اسم برند شما به گونه ای باشد که افراد خارجی نیز بتوانند آن را به راحتی تلفظ و جستجو کنند.

انتخاب اسم برند
از آنجایی که راهنمای صوتی مایکروسافت(Cortana) و راهنمای صوتی اپل (Siri) در کشورهای خارجی بسیار بیشتر از ایران مورد استفاده قرار می گیرند لذا حتی الامکان باید اسم برند توسط این دو ابزار و سایر ابزارهای صوتی نظیر جستجوی صوتی گوگل قابل تشخیص باشد.

6.بررسی مخفف اسم برند:

چنانچه اسم برند شما از چند کلمه تشکیل شده باشد، باید بررسی کنید که مخفف این اسم چگونه خواهد بود و اینکه آیا معادل یک برند دیگر و یا حتی یک کلمه رکیک خواهد بود یا خیر. ممکن است این مورد به ظاهر بی اهمیت باشد اما چنانچه نسبت به آن بی توجه باشید ممکن است پس از مدتی برند شما کاملا با یک نام دیگر شناخته شود که اصلا اتفاق خوشایندی نخواهد بود.

7.هر کلمه ای مناسب انتخاب اسم برند نیست:

یک اصل کاملا بدیهی اما بسیار مهم. ممکن است شما اسمی را درنظر بگیرید که به نظر خودتان بسیار جالب و حتی بامزه باشد. اما آیا تمام افراد جامعه و به خصوص مخاطبان هدف شما اینگونه فکر خواهند کرد؟ پس در انتخاب اسم برند خود بسیار دقت به خرج دهید تا هیچ مضمون توهین آمیز و بی ارتباط با کار شما در آن موجود نباشد.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.