نام دامنه

چگونه بهترین نام دامنه را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

آدرس دفتر شما، چیزی است که به شما کمک می کند تا توسط مشتریان خود شناخته شوید. نام دامنه نیز دقیقا همین کار را انجام می دهد. در دنیای اینترنت که از میلیون ها سایت تشکیل شده است، نام دامنه سایت شما باید منحصربفرد باشد.

تا آنجایی که به علم بازاریابی مربوط می شود، نام دامنه سایت صرفا یک نام نیست، بلکه هویت یک برند در دنیای گسترده وب می باشد. بدیهی است که همه ما اسامی سایت هایی را به خوبی به یاد داریم. مانند گوگل، فیسبوک، جیمیل و… . در انتخاب نام این دامنه ها نکات مشترکی لحاظ شده است. بازاریاب های با تجربه این موارد را کشف خواهند کرد و آنها را در خرید دامنه سایت در نظر می گیرند.

اگر شما یک بازاریاب تازه کار هستید، جای نگرانی نیست. زیرا در خصوص انتخاب نام دامنه سایت برای شما چند راهنمایی داریم. این نکات کلی هستند و با رعایت آنها می توانید اسامی را در ذهن افراد ایجاد کنید. هر چند که شما باید در انجام این کار سریع باشید، زیرا سرعت رشد تقاضا برای خرید دامنه های جدید بسیار زیاد است.

نکاتی مفید درباره انتخاب بهترین نام دامنه برای یک برند

1.مختصر و مفید بودن نام دامنه:

اکثر مردم حافظه بلندمدتی ندارند. پس در انتخاب یک نام دامنه برای سایت باید این نکته را درنظر داشته باشید. آیا اگر گوگل به جای این نام دامنه از دامنه ای به نام googlethesearchengine.com استفاده می کرد، باز هم این چنین محبوب بود؟

مسلما انتخاب نام دامنه سایت به نام برند وابسته می باشد. پس بهتر است که در انتخاب نام برند از نامهای کوتاه تری استفاده کنیم که به خاطر سپردن آنها راحت تر باشد. اگر می خواهید از برخی کلمات کلیدی در نام دامنه خود استفاده کنید، این کار را به نحوی انجام دهید که نام دامنه را بطور غیر لازم طولانی نکنید.

در نهایت سعی کنید که نام دامنه سایت شما از حداکثر 15 کارکتر تشکیل شود.

2.انتخاب پسوند مناسب برای دامنه:

اینجاست که بسیاری از افراد مرتکب اشتباه می شوند. پسوند دامنه چیزی است که به کاربران کمک می کند تا بتوانند نوع سایت شما را تشخیص دهند.رایج ترین پسوندها شامل .com و .org و .info و .net و .edu و .gov می باشند. جدا از این موارد، پسوندهایی مبتنی بر منطقه و مکان نیز وجود دارد مانند: .ir و .de و…

با توجه به برند و مشتریان هدف، باید بهترین پسوند را برای دامنه سایت انتخاب کنید. برای مثال اگر شما یک برند کاملا تجاری دارید، بهترین انتخاب برای شما .com خواهد بود و اگر مدیر یک موسسه غیرانتفاعی هستید، بهتر است از .org استفاده کنید.

3.تمرکز بر روی حروف:

نام برند شما ممکن است از کاراکترهای خاصی تشکیل شده باشد اما چندان خوشایند نخواهد بود اگر این کاراکترها نیز در نام دامنه قرار داشته باشند.

همانطور که قبلا گفتیم، نام دامنه باید به گونه ای باشد که مردم به راحتی آن را به یاد آورند. استفاده از اعداد و کاراکترهای خاص در اینجا توصیه نمی شود. پس تا حد امکان از این موارد استفاده نکنید.

4.در صورت امکان شامل کلمه کلیدی:

می توانید در صورت لزوم کلمات کلیدی مهمی که در حوزه کاری شما در بحث سئو مورد توجه قرار دارد را در نام دامنه خود قرار دهید. اما اگر شما صاحب یک برند معروف و باسابقه هستید، انجام این کار هیچ ضرورتی ندارد.

هدف اصلی از افزودن کلمه کلیدی به نام دامنه سایت، جذب مشتریان و کاربران بیشتر به سایت شماست. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که اکثر مشتریان خود را از طریق ابزارهای ارتباطی موجود دریافت می کنید، استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه سایت را توصیه نمی کنیم. در غیر این صورت استفاده از کلمه کلیدی راهی برای رسیدن به موفقیت خواهد بود.

توجه داشته باشید که در صورت استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه، طول دامنه سایت از 15 کاراکتر بیشتر نشود.

5.عدم نقض علامت تجاری سایر برندها:

علائم تجاری بسیار خطرناک هستند. حتی برخی از رایج ترین واژه ها در انحصار برخی از شرکت ها و برندها قرار دارند. قبل از تهیه دامنه برای وب سایت خود باید مطمئن شوید که نام دامنه سایت شما هیچ یک از این موارد را نقض نمی کند. زیرا در صورت نقض این موارد ممکن است این شرکت ها از شما شکایت کنند.

با رعایت نکات فوق شما می توانید بهترین نام دامنه را برای برند خود انتخاب کنید. دلیل اینکه ما هیچ مثال خاصی را در این خصوص مطرح نکردیم این است که شما طیف بسیار وسیعی از دامنه ها را برای انتخاب پیش روی خود دارید. بنابراین باید با درک هویت برند خود، مناسب ترین انتخاب را انجام دهید.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.