طراحی سایت

نبایدها در طراحی سایت و چگونگی رفع آنها

امروزه برخورداری از یک وب سایت بیش از هر روش دیگری موجب ارتباط بین تولیدکنندگان محصولات و خریداران بالقوه می باشد. از آنجاییکه ارتباط چهره به چهره میان فروشنده و تمامی مشتریان امکان پذیر نیست، لذا این ارتباط باید به روش های دیگری میان مشتری و فروشنده حاصل شود که وب سایت یکی از مهمترین این روشها می باشد.

بهترین سایت ها برای کاربران دسترسی راحت، ارتباط مستقیم با فروشنده و تصاویر واضح و گویا فراهم می کنند. در حالیکه بسیاری از سایت ها در رعایت این موارد کوتاهی می کنند. در ادامه برخی از رایج ترین اشتباهات در زمینه طراحی سایت را بیان می کنیم و راهکارهایی برای رفع آنها ارائه می دهیم.

درهم ریختگی فونت ها

در برخی موارد طراحی سایت با این فرض انجام می گیرد که ممکن است مطالب سایت از فضای درنظر گرفته شده بیشتر شوند. بنابراین تصمیم اینگونه می شود که فونت ها کوچکتر شوند تا مطالب در فضای موردنظر جای بگیرند. اما این اتفاق برای کاربران چندان خوشایند نخواهد بود زیرا آنها ناچارند دائما بزرگنمایی صفحه را زیاد کنند تا بتوانند محتوای سایت را بخوانند.

کاربران در مواجهه با بلوک های متنی طولانی و بعضا ناخوانا به سرعت سایت شما را خواهند بست و احتمالا دیگر به آن بازنخواهند گشت. بنابراین بکارگیری ترفندهای زیر می تواند به شما در بهبود این مشکلات در مسیر طراحی سایت کمک کند:

  • به جای قرار دادن تمام اطلاعات مورد نیاز در صفحه سایت، به این موضوع فکر کنید که کاربران مختلف ممکن است به دنبال چه محتوایی باشند و سعی کنید محتوای خود را به تناسب نیاز کاربران در صفحه های مختلف و با عناوین مختلف قرار دهید.
  • در صورت امکان به جای استفاده از پاراگراف ها، از لیست های علامت دار استفاده کنید تا خوانایی متن را افزایش دهید.
  • سایز فونت خود را بزرگ و متناسب انتخاب کنید و حساسیتی نسبت به فضای اشغال شده نداشته باشید. زیرا در صورت برخورداری از جذابیت کافی، مطمئنا کاربر تمایل خواهد داشت که تمامی آن مطلب را بخواند و به پایین صفحه اسکرول خواهد کرد.

تصاویر بی کیفیت و نامناسب

چندین راه برای لطمه زدن به اعتبار سایت شما توسط عکس ها وجود دارد. استفاده از تصاویری که به شکل نامطلوب در فتوشاپ ویرایش شده اند، عکس های با وضوح کم و عکس های خریداری شده از سایر سایت ها از جمله این موارد می باشند. لذا بهتر است موارد زیر را در این خصوص رعایت نمایید:

  • تا حد امکان از تصاویر با کیفیت و با وضوح بالا استفاده نمایید. شما می توانید حتی با گوشی خود نیز عکس های باکیفیتی بگیرید. دوربین های پیشرفته تر نیز که دیگر جای خود دارند!
  • از تصاویر به صورت هدفمند و به صرفه استفاده کنید. استفاده بیش از حد از تصاویر درست مثل متن تاثیر معکوس می گذارد. استفاده از یک تصویر جذاب و معنی دار همواره بهتر از چندین عکس معمولی و نه چندان مرتبط می باشد.
  • استفاده از تصاویر گرافیکی که توسط خودتان طراحی شده باشد می تواند ارتباط بهتری با کاربران شما برقرار کند. زیرا این تصویر به طور انحصاری برای محتوای سایت شما طراحی شده است و نمونه مشابهی از آن در سایت های دیگر وجود ندارد.

عدم واکنش گرایی

در کشورهای توسعه یافته ای نظیر ایالات متحده و کانادا، دستگاه های تلفن همراه اصلی ترین ابزار برای مشاهده صفحات وب در بین 60 تا 70 درصد از کاربران هستند. این رقم در کشورهای در حال توسعه نظیر اندونزی بعضا به 90 درصد هم می رسد.

با این حال هنوز هم بسیاری از وب سایت ها قابل مشاهده در تلفن های همراه نیستند. اگر بیش از 60 درصد از کاربران شما نتوانند به راحتی از طریق موبایل وارد سایت شما بشوند، آنگاه دیگر شما در لیست سایت های مورد علاقه گوگل حضور نخواهید داشت. حتی اگر سایت شما از نظر فنی قابل استفاده است اما مدیریت آن مشکل دارد، این ریسک وجود دارد که بازدیدکنندگان خود را از دست بدهید.

راه حل ساده ای که برای حل این مشکل وجود دارد این است که از قالب های واکنش گرا برای سایت خود استفاده کنید. این قالب ها به طور خودکار سایز عناصر موجود در صفحه وب سایت شما را با اندازه صفحه نمایش کاربران تنظیم می کنند تا کاربران دیگر مجبور به زوم کردن بر روی بخش های مختلف صفحه نباشند.

طرح گیج کننده

در طراحی سایت باید بر روی نیاز کاربر متمرکز شوید. اگر کاربران مجبور باشند برای یافتن مطلبی در سایت شما بیش از 10 صفحه را طی کنند، در این صورت دیگر به سایت شما بازنخواهند گشت.

در بسیاری از وب سایت ها اطلاعات مهم را در پایین صفحه و یا جایی از سایت قرار می دهند که دسترسی به آن چندان راحت نباشد. محتوای شما باید تا حد امکان به سادگی در دسترس کاربران باشد.

وب سایت های بزرگ اغلب دارای 3 منو هستند. یک در بالای صفحه، یکی در پایین صفحه و دیگری یک منوی بازشو که با کلیک توسط کاربران قابل مشاهده خواهد بود. هرکاری که لازم است برای نمایش دسته بندی شده اطلاعات در صفحه اصلی سایت انجام دهید تا کاربران راحت تر بتوانند به سایر صفحات سایت دسترسی داشته باشند.

اگر شما هریک از موارد فوق را رعایت نکرده اید، در این صورت باید نسبت به طراحی مجدد سایت خود اقدامات لازم را انجام دهید و جایی برای نگرانی وجود ندارد.