عناصر اصلی در طراحی سایت

عناصر اصلی در طراحی سایت برای ساخت یک وب سایت تجاری حرفه ای

طراحی گرافیکی مناسب بسیار مهم است. طراحی خوب می تواند داستان سایت و این که سایت در چه زمینه ای است را بیان کند. مسلما هیچکس علاقه ای به دیدن یک طرح بندی نامناسب یا تصاویر بی کیفیت در یک سایت ندارد.

کاربران می خواهند کمی خلاقیت در کار طراحی سایت شما ببینند. یکی از عناصر اصلی در طراحی سایت این است که در طراحی سایت های خود خلاقیت به خرج داده و سایت های شما کاملا مشابه با یکدیگر نباشد. با این حال در هر دوره سبک خاصی در طراحی سایت پدیدار می شود و بعد از مدتی هم بدست فراموشی سپرده می شوند. بنابراین شما باید از سبک طراحی در هر دوره زمانی آگاه باشید.

برای مثال زمانی استفاده از پس زمینه های گرادینت(چند رنگی) در سایت رایج بود. اما اکنون این شیوه منسوخ شده و بیشتر از پس زمینه سفید رنگ استفاده می شود. همچنین تا چند سال پیش تعداد صفحات زیاد یکی از عناصر اصلی در طراحی سایت به شمار می رفت. اما امروزه تعداد صفحات کمتر در وب سایت متداول است.

طراحی سایت موضوعی است که روز به روز در حال تغییر و پیشرفت است. بنابراین به عنوان یک طراح سایت شما باید همواره دانش خود را به روز نگه دارید و از این تغییرات باخبر باشید تا بتوانید کارهای خود را مطابق با سبک رایج در هر دوره انجام دهید.

عناصر اصلی در طراحی سایت که در هر وب سایت باید وجود داشته باشند:

  • جذابیت
  • پیمایش آسان برای کاربران
  • کاربردی بودن

سادگی

یکی از عناصر اصلی در طراحی سایت رعایت اصل سادگی در معماری سایت است. سادگی باید در تمامی جنبه های سایت لحاظ شود تا کاربران بتواند به تمام بخش ها و اطلاعات موجود در آن دسترسی داشته باشند.
اگر بیش از حد خود را درگیر جنبه های گرافیکی سایت کنید، ممکن است از موضوع سادگی غافل شوید و همین موضوع سبب خواهد شد که بخش زیادی از کاربران نتوانند به همه اطلاعات موجود در سایت شما دسترسی پیدا کنند.

رابط کاربری

یکی دیگر از عناصر اصلی در طراحی سایت رابط کاربری است. رابط کاربری سایت را باید به گونه ای طراحی کنیم که سایت تنها مخصوص به استفاده خودمان نباشد و سایر افراد نیز بتوانند براحتی از آن استفاده کنند.

کاربران متفاوت از یکدیگر فکر می کنند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که سایر کاربران نیز همان درکی را از ظاهر سایت دارند که ما به عنوان طراح آن داریم.

سئوی سایت را در نظر داشته باشید

یکی دیگر از عناصر اصلی در طراحی سایت، رعایت اصول سئو در طول پروسه طراحی سایت است. رعایت اصول سئو در مرحله طراحی بسیار مفیدتر و کم هزینه تر از زمانی خواهد بود که بعدا بخواهیم این قوانین را بر روی سایت پیاده سازی کنیم.

سایز فونت ها

سایز فونت های بکار رفته در سایت نیز یکی از عناصر اصلی در طراحی سایت به شمار می روند. باید سایزهای مختلف فونت ها را در طراحی خود امتحان کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید.

طراحی برای موبایل

یکی دیگر از عناصر اصلی در طراحی سایت واکنش گرا بودن سایت است. اما صرفا واکنش گرا بودن سایت کافی نیست. بلکه باید سایز دکمه ها و فونت ها نیز به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوان آنها را در صفحه موبایل به راحتی مشاهده کرد.

اگر سایت شما واکنش گرا نیست باید سعی کنید آن را با استفاده از ابزارهایی همچون بوتسترپ به صورت ریسپانسیو دربیاورید یا اینکه یک نسخه از سایت خود مخصوص موبایل ایجاد کنید.

سرعت وب سایت

یکی دیگر از عناصر اصلی در طراحی سایت سرعت بارگذاری وب سایت است. سرعت بالاتر سبب کاهش نرخ خروج کاربران از سایت شما می شود، تجربه کاربری را بهبود می بخشد و رتبه سایت را در موتورهای جستجو ارتقا می دهد.

اگر شما می خواهید یک سایت فروشگاهی طراحی کنید باید بدانید که نباید کاربران را در سایت خود بیش از حد معطل کنید و باید آنها را به سرعت به صفحه ای که می خواهند هدایت کنید. سرعت بیشتر= فروش بیشتر!