شخصی سازی تجربه کاربری

شخصی سازی تجربه کاربری

امروزه کاربران دنیای دیجیتال اغلب به دنبال ویژگی های خاصی در سایت هایی که مرتبا نگاه می کنند، می گردند. توانایی پیدا کردن اطلاعات مناسب با سرعت و سهولت بالا برندها را از هم متمایز می کند. برندهایی که در شخصی سازی تجربه کاربری سرمایه گذاری می کنند، می توانند رضایت مشتری و کاربر را در سطح بالایی حفظ کنند.

با گسترش روزافزون تکنولوژی و قابلیت جمع آوری اطلاعات مشتریان، فرصت های شخصی سازی تجربه کاربری نامحدود به نظر می رسند. تمرکز بر موارد زیر می تواند میزان درآمد کسب شده از هر بازدیدکننده را تا 6درصد افزایش دهد:

  • کمبود: زمانی که کالای مورد علاقه کاربران در آستانه تمام شدن قرار گرفت، با اطلاع رسانی به آنها در این مورد می توان به شخصی سازی تجربه کاربری کمک کرد. وقتی که مشتری یک جفت کفش را در سایت می بیند و سه روز بعد پیغامی دریافت می کند که از سایز او فقط دو جفت باقی مانده است، حس اضطراب در این کاربر تقویت می شود و این احتمال وجود دارد که او نسبت به خرید این کفش اقدام کند.
  • اثبات اجتماعی: در این تکنیک از رفتار سایر افراد برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مصرف کنندگان استفاده می شود. زمانی که اثر مصرف یک سفیدکننده دندان در قبل و پس از مصرف به کاربران نشان داده شود، آنها رغبت بیشتری نسبت به خرید آن محصول خواهند داشت. بازخورد مثبت سایر خریداران نسبت به یک محصول می تواند سبب افزایش 2.3 درصدی درآمد کسب شده از بازدیدکنندگان می گردد.
  • موقعیت های اضطراری: زمانی که یک موقعیت اضطراری مانند حراج یا تخفیف ویژه در مدت زمان محدودی برقرار شود، در این صورت کاربران ممکن است به واسطه سود مالی که از این تخفیف نصیبشان گردد، تصمیم به خرید محصول بگیرند. با اینکه ممکن است کاملا نیازی به آن محصول نداشته باشند.

مثال هایی از شخصی سازی تجربه کاربری

مردم می دانند که سایت های اینترنتی اطلاعات آنها را جمع آوری می کنند تا رفتار کاربران را بررسی کنند و در مواقع لزوم از آنها استفاده کنند. بنابراین فراهم کردن محتوای متناسب با ویژگی های کاربران می تواند تفاوت های زیادی رقم بزند.

در ادامه چند نمونه از اینکه چگونه می توان شخصی سازی تجربه کاربری را بهبود بخشید آورده ایم:

  • راهنمایی فعالیت بر مبنای موقعیت مکانی: سایت Airbnb شخصی سازی تجربه کاربری را به بهترین شکل ممکن برای مسافران فراهم می سازد. برای مثال اگر شما بخواهید در پاریس اقامت داشته باشید، این سایت بلافاصله راهنمای جامعی در مورد شهر پاریس به شما نشان می دهد. زمانی که شما به پاریس برسید نیز این سایت پیشنهادات بسیار خوبی در خصوص بهترین رستوران ها و مکان های تفریحی و آخرین رویدادهای محلی به شما می دهد.
  • اخبار محلی: 49 درصد از کاربران علاقمند به دریافت اطلاعیه ها و هشدارهای اضطراری از طریق سازمان های محلی هستند.
  • پیشنهاد محصول بر اساس خریدهای قبلی: در سایت هایی نظیر آمازون و دیجی کالا بر اساس خریدهای قبلی مشتریان به آنها محصولات جدید و مرتبط با محصولاتی که قبلا خریده اند، نمایش داده می شود. بنابراین این افراد دیگر مجبور نیستند که دائما به دنبال محصولات جدید بگردند. زیرا محصولات جدید به طور اتوماتیک در معرض دید آنها قرار می گیرد.
    بسیاری از کسب و کارها می توانند با انجام همین کار مشتریان را به خرید بیشتر از سایت خود تشویق کنند. نتایج یک تحقیق می گوید که 56 درصد از خریداران آنلاین، بارها از سایت هایی که محصولات را براساس جستجوی قبلی شان توصیه می کنند، بازدید می کنند.
  • محتوای مرتبط با جستجوهای قبلی: وبسایت یوتیوب با توجه به بازدیدهای قبلی کاربران، ویدیوهایی متناسب با آنها پیشنهاد می دهد. مثلا اگر کاربری دائما در خصوص حیوانات خانگی در این سایت به دنبال ویدیو بگردد، آنگاه یوتیوب در بازدید های بعدی این کاربر ویدیوهایی مرتبط با حیوانات خانگی به او پیشنهاد خواهد داد.
  • شخصی سازی توسط کاربران: فیسبوک به کاربران این امکان را می دهد که تصمیم بگیرند تا چه کسانی بتوانند پست های آنها را ببینند، چه اعلان هایی دریافت کنند و چه کسانی بتوانند آنها را به لیست دوستان خود بیفزایند. در این حالت شخصی سازی تجربه کاربری توسط کاربران انجام می شود.