رسانه های اجتماعی

تاثیرات رسانه های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان

رسانه های اجتماعی امروزه خیلی قدرت پیدا کرده اند و اگر شما از پس قدرت رسانه های اجتماعی برنیایید و مقابله نکنید به شما حاکمیت می کنند. رسانه های اجتماعی شیوه درک ما از دنیا را تغییر داده اند و در این راه تمام رسانه های اجتماعی تاثیرگذارند نه فقط بعضی از انها اما با تمام اینها رسانه های اجتماعی چه تاثیرات منفی ای روی کودکان ما دارند؟  آیا نگران نیستید که فرزندتان تمام وقتش را در رسانه های اجتماعی بگذراند ؟ اگر شما نگران هستید و سرتان را به علامت مثبت تکان می دهید پس پیشنهاد می کنیم مطلب ما را بخوانید.

امروزه کودکان با وسایل الکترونیکی مثل گوشی های موبایل و تبلت زیاد بازی می کنند. شبکه های اجتماعی نیز بخش فعالی از زندگی نوجوانان و کودکان ما شده است به هرحال شما به عنوان والدین نیاز دارید بدانید که شبکه های اجتماعی چه تاثیری روی فرزندان شما می گذارد . پس مهم است که شما تا حدی این فناوری ها را یاد بگیرید تا بتوانید فرزندانتان را در این خصوص کنترل کنید .

تاثیرات مثبت رسانه های اجتماعی روی کودکان :

  • رسانه های اجتماعی به کودکان کمک می کنند تا بتوانند ارتباط بیشتری با دوستان و خانواده خود داشته باشند
  • رسانه های اجتماعی کمک می کنند تا بتوانند دیدگاه های بهتری نسبت به مسائل مختلف داشته باشند.
  • رسانه های اجتماعی چیزهای زیادی را آموزش می دهند باعث مبادله ایده ها می شوند و می توانند مهارت هایی را بهبود دهند .
  • رسانه های اجتماعی کمک می کنند تا یک پلتفرم موثر برای ارتقا دانش فرزندان شما را فراهم کنند.
  • رسانه های اجتماعی کمک می کنند تا کودکان بهتر ارتباط برقرار کنند و تشویق شوند تا نظرات خود را بیان کنند.
  • رسانه های اجتماعی مهارت فنی و درک عملی از فناوری را در کودک شما تسهیل می کند.

تاثیرات منفی رسانه های اجتماعی روی کودکان :

ذهن نوجوانان و کودکان بسیار انعطاف پذیر است و شبکه های اجتماعی می توانند روشی را که کودک شما فکر می کند یا رفتار می کند را شکل دهند . در این سنین فرزندان نمی توانند خوب و بد را تشخیص دهند شبکه های اجتماعی نیز یک طرف تاریک دارند و ما باید بدانیم که چرا شبکه های اجتماعی برای بچه ها ممکن است تاثیرات منفی داشته باشد.

  • وسعت شبکه های اجتماعی به قدری زیاد است که در حوزه اطلاعات هیچ تضمینی جهت کنترل وجود ندارد. چنین شرایطی می تواند به کودکان مبتلا به رسانه های اجتماعی آسیب برساند و روند تفکر آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • در رسانه های اجتماعی تهدیدی وجود دارد به اسم سایبری که روند روبه رشدی در رسانه های اجتماعی دارد و این موضوع می تواند اثرات خطرناک و بالقوه و مرگباری داشته باشد. و این موضوع قربانیان زیادی را هر ساله دارد. در استرالیا تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به دلیل تهدیدات اینترنتی در رسانه های اجتماعی رنج می برند و حتی خودکشی می کنند.
  • اتلاف وقت یکی دیگر از تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی است درست است که شبکه های اجتماعی خوب هستند اما نه به حدی که تمام وقت خود را صرف آن کنیم و متوجه گذر زمان نشویم. زیرا صرف زمان زیاد در شبکه های اجتماعی می تواند فرزند شما را منفی کند و حتی به اعتیاد شبکه های اجتماعی منجر شود.اعتیاد می تواند به عنوان نشانه های مختلف ظاهر شود و حتی ممکن است بر سلامت جسمی فرزند شما اثر بگذارد.
  • رسانه های اجتماعی بیش از حد می توانند فرزند شما را برای ایجاد روابط میان فردی تحت تاثیر قرار دهند و به دلیل اطلاعات نادرستی که در شبکه های اجتماعی مبادله می شود می توانند در انتخاب فرد مورد نظر برای ایجاد رابطه اشتباه کنند و آسیب ببینند.

به عنوان مادر یا پدر شما باید مطمئن شوید که فرزند شما در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها زمان کافی را صرف می کنند و نتایج مثبتی را بدست می آورند . فرزندانتان را نسبت به تاثیرات منفی و مثبت شبکه های اجتماعی آموزش دهید اگر زمان استفاده از شبکه های اجتماعی را برای آنها محدود کردید و آنها عبوس و بداخلاق شدند و احساس خوبی نداشتند از اینکه دسترسی به شبکه های اجتماعی ندارند ممکن است او معتاد شبکه های اجتماعی شده باشد و شما بخواهید با یک درمانگر مشورت کنید.

در دنیای امروز با پیشرفت سریع تکنولوژی آگاهی های ما نیز باید پیشرفت کند و به روز شود که از این طریق بتوانیم فرزندان خود را از خطرات و آسیب های احتمالی در رسانه های اجتماعی یا هر تکنولوژی و برنامه دیگری محفوظ کنیم و روش درست استفاده کردن از آنها را به فرزندانمان بیاموزیم . در این زمینه می توانید از مشاوران مشورت بخواهید و یا مقالاتی در این زمینه بخوانید که بیشتر از اینکه دنبال درمان این موضوع باشیم پیش گیری از ابتلا را آموزش ببینیم و بر روی فرزندانمان اعمال کنیم.