بازاریاب

بهترین محل کار برای بازاریاب ها: شرکت کوچک یا شرکت بزرگ؟

بسیاری از ما این آرزو را در سر می پرورانیم که روزی یک شرکت برای خودمان راه اندازی کنیم. اما تا رسیدن آن روز، باید در سایر شرکت ها کاری را انجام دهیم.

شرکتی که برای آن کار می کنید می تواند تاثیر زیادی بر مسیر حرفه ای شما داشته باشد. ممکن است برای شما تبدیل به یک تجربه ارزشمند شود یا اینکه تبدیل به تجربه ای شود که بخواهید آنرا به فراموشی بسپارید. میزان بزرگی یک شرکت نقش مهمی در نحوه شکل گیری این تجربه دارد.

سوالی که در این مقاله به دنبال یافتن جوابی برای آن هستیم این است که برای یک بازاریاب، فعالیت در یک شرکت کوچکتر بهتر است یا یک شرکت بسیار بزرگ؟

فارغ التحصیلان دانشگاهی که به تازگی وارد بازار کار می شوند، غالبا دوست دارند با شرکت های شناخته شده و بزرگ همکاری کنند که سبب ارتقای رزومه کاری آنها شده و فرصت های ارتقای شغلی و پیشرفت در کار و آموزش های بیشتر را برای آنها فراهم می نماید. اما آیا همه چیز فقط مربوط به این موضوع می شود؟

آیا لزوما این شرکت های بزرگ و شناخته شده محل کار ایده آلی خواهند بود؟ پاسخ این سوال کاملا بستگی به تعریف شما از محل کار ایده آل دارد.

در ادامه به ذکر برخی از مزایا و معایب کار در شرکت های کوچک و بزرگ برای بازاریاب ها می پردازیم.

مزایای شرکت های کوچک:

  • مسئولیت های متنوع تر در بازاریابی: یک دپارتمان بازاریابی کوچکتر به این معنی است که شما بعنوان بازاریاب احتمالا در پروژه های مختلفی درگیر خواهید شد که به کسب تجربه در زمینه های مختلف کمک خواهد کرد. شرکت های بزرگ معمولا تمایل دارند در بخش های مختلف مانند تحقیقات، استراتژی و ارتباطات از نیروهای جداگانه استفاده کنند. اما در شرکت های کوچک ممکن است شما به عنوان بازاریاب مجبور باشید تمامی این موارد را به تنهایی انجام دهید.
  • نتیجه کار شما قابل مشاهده خواهد بود: به طور کلی در شرکت های کوچک، فرصت شما بعنوان یک بازاریاب برای ایجاد تاثیر قابل ملاحظه بر کسب و کار بیشتر خواهد بود. فعالیت های مثبت بازاریابی شما بیشتر زیر ذره بین خواهد بود و نظرات شما بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت. دلیل این امر آن است که سطوح مدیریتی کمتری در شرکت های کوچک وجود دارد و شما با مانع تراشی کمتری برای عملی کردن ایده های خود روبرو خواهید بود.
  • انعطاف پذیری بیشتر در کار: شرکت های کوچک همواره مایل به تغییر دادن قوانینی هستند که ممکن است برای رسیدن به اهدافشان دست و پاگیر باشند تا بتوانند میزان بازدهی کار شما را افزایش بدهند. به ویژه اگر شما بعنوان بازاریاب عضو مهمی از تیم باشید.
  • ارتباط نزدیکتر با همکاران: اگر شما یک فرد اجتماعی هستید، به شدت از این مورد استقبال خواهید کرد. در شرکت های کوچک با شما مانند یک انسان برخورد خواهد شد نه فقط مانند یک جزء کوچک که در شرکت های بزرگ معمولا این گونه است.
  • ابراز نگرانی ها و شکایات راحتتر انجام می شود: بسیاری از شرکت های کوچک دارای دفتر مدیریت منابع انسانی هستند، بنابراین شما می توانید مسائل و مشکلات خود را براحتی با مدیر خود مطرح نمایید.

معایب شرکت های کوچک:

  • کمبود منابع بازاریابی: شرکت های کوچک نمی توانند همچون شرکت های بزرگ بودجه زیادی برای بازاریابی اختصاص دهند. در نتیجه شما باید با بودجه کمتری کارهای بازاریابی را پیش ببرید.
  • شکست شما در کار بیشتر به چشم خواهد آمد: در یک شرکت کوچک شما کمتر می توانید اشتباهات و ضعف های خود را مخفی نمایید.
  • مزایای کاری کمتر خواهند بود: شرکت های کوچک معمولا قادر به ارائه مزایایی همچون بیمه بازنشستگی، آموزش رایگان و مزایای پزشکی که کارکنان شرکت های بزرگ از آنها برخوردارند، نخواهند بود.
  • آسیب پذیری بیشتر: برای شرکت های کوچک هر مشتری برای تداوم و بقای شرکت مهم محسوب می شود. از دست دادن مشتریان بزرگ و یا وضعیت نامطلوب بازار ممکن است منجر به ورشکستگی و تعدیل نیرو در این شرکت ها منجر شود.
  • فرصت های کمتر برای پیشرفت حرفه ای: در اکثر موارد تنها فرصت برای پیشرفت در کار این است که محل کار خود را تغییر دهید.

بازاریاب

مزایای شرکت های بزرگ:

  • بودجه بازاریابی بسیار زیاد: کاملا مشخص است که شرکت های بزرگ قادر به صرف هزینه های بیشتری برای فعالیت های بازاریابی هستند. بزرگترین چالش شما به عنوان بازاریاب این است که این پول را چگونه به طور موثر در بازاریابی هزینه کنید. شما همچنین می توانید با بهترین سازمان ها همکاری کنید زیرا آنها تمایل به کار با بهترین شرکت ها دارند.
  • فرصت های بیشتر برای ارتقای کاری: اگر یکی از اهداف شما رسیدن به پیشرفت و ترفیع کاری باشد، در یک شرکت بزرگ احتمالا بسیار راحت تر می توانید این هدف را دنبال کنید. این شرکت ها قوانین دقیقی در خصوص ارتقاء شغلی برای کارمندان خود تعریف می کنند.بنابراین شما دقیقا می دانید که باید برای رسیدن به این هدف چگونه عمل کنید.
  • برخورداری از مزایای کاری بیشتر: شرکت های بزرگ معمولا به یک دلیل موفق هستند و آن هم جذب و حفظ بهترین کارکنان است. این شرکت ها با آموزش رایگان کارمندان به منظور ارتقای مهارت هایشان و همچنین بیمه کردن آنها حس امنیت شغلی خوبی در کارمند خود ایجاد می کنند.
  • آسیب پذیری کمتر نسبت به اتفاقات خارج از شرکت: برخلاف شرکت های کوچک که در آن یک مشتری می تواند اکثریت قریب به اتفاق سفارشات آن شرکت را در اختیار داشته باشد، شرکت های بزرگ دارای مشتریان متفاوتی هستند. بنابراین با از دست دادن یکی از آنها یا بروز رکود در بازار دچار مشکل خاصی نخواهند شد.

معایب شرکت های بزرگ:

  • عملکرد شما همیشه زیر ذره بین است: این موضوع لزوما چیز بدی نیست اما نیازمند این است که شما مرتب کارهای خود را بررسی کنید و سعی کنید نواقص آنها را برطرف کنید.
  • تاثیرگذاری بسیار دشوار خواهد بود: یکی از اصلی ترین دلایل نارضایتی در میان کارکنان شرکت های بزرگ این است که کار آنها به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد. این امر می تواند موقتی باشد، زیرا در صورتی که شما بتوانید به موقعیت شغلی خوبی در آن شرکت ارتقا یابید آن گاه راحتتر می توانید با مدیران ارشد در تعامل باشید و در این حالت است که زحمات شما بیشتر به چشم خواهند آمد.
  • تغییر به ندرت صورت می گیرد: شرکت ها بخاطر روند تصمیم گیری هایشان معروف هستند. وجود چند سطح از مدیریت و ارتباطات بسیار رسمی و سلسله مراتب اداری طولانی ممکن است باعث افزایش تاخیر در انجام پروژه و در برخی موارد لغو شدن آن می شود.
  • محل کار شلوغ و غیر شخصی خواهد بود: اگر شما در محلی کار می کنید که بیش از 2000 نفر در آنجا مشغول به کار هستند، احتمالا بسیاری از آنها را نخواهید شناخت. ایده آل ترین حالت برای شما این خواهد بود که در یک تیم کوچک در یک شرکت بزرگ کار کنید. زیرا از دو جهت به نفع شما خواهد بود: محیط دوستانه تر در تیم کوچک و منابع مالی بیشتر در شرکت بزرگ.