بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا ؛پایه و اساس تبلیغات مدرن

بازاریابی محتوا در کسب و کارهای آنلاین و مدرن بسیار مهم است. به عبارتی بازاریابی محتوا کلیدی برای جذب مشتریان و حفظ پایگاه مشتریان شما می باشد.

اگر بازاریابی محتوا به شکلی موثر انجام شود، در این صورت شما با افزایش درآمدی قریب الوقوع مواجه خواهید شد. کسب و کارها ممکن است از استراتژی های مختلفی برای بازاریابی محتوا استفاده کنند. اما هدف آنها در نهایت این است که کار خود را توسعه بدهند.

بازاریابی محتوا چیست؟

قبل از اینکه وارد جزئیات بحث بازاریابی محتوا شویم، شما ابتدا باید بدانید که این مقوله در واقع چه کاری انجام می دهد. بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک در بازاریابی است که هدف اصلی آن ایجاد و توزیع محتوای متناسب و ارزشمند به منظور جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی می باشد.

بازاریابی محتوا به این معنی نیست که صرفا در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشیم و محتواگذاری کنیم. این استراتژی بازاریابی به شدت به کاری که شما در حال انجام دادن آن هستید بستگی دارد.

مفید بودن، مرتبط بودن و هماهنگی داشتن

امروزه شبکه های اجتماعی برای کارآفرینان یک راه آزاد و رایگان برای تبلیغ برندشان به ارمغان آورده اند. اما چرا همه نمی توانند به راحتی از طریق بازاریابی در سایت هایی همچون فیسبوک، توییتر و حتی اینستاگرام به موفقیت دست پیدا کنند؟

بازاریابی محتوا

پاسخ ساده است: شما نمی توانید هر محتوایی را بر روی این شبکه های اجتماعی پست کنید و انتظار کسب موفقیت داشته باشید. مشتریان شما می خواهند محتوایی با کیفیت، با ارزش و مرتبط با کار شما ببینند. بنابراین نکات زیر را همواره مدنظر داشته باشید:

  • اول باید بدانید که افرادی که پست های شما را می خوانند و یا ویدیوها و پادکست های شما را می بینند و می شنوند، به چه دلیلی این کار را انجام می دهند؟ یادگیری، تحقیق یا سرگرمی؟ در هر حال موضوع محتوای شما باید برای آنها مفید باشد.
  • دوم اینکه بازاریابی محتوا باید مرتبط با کسب و کار باشد. مگر اینکه کسب و کار شما به گونه ای باشد که در ارتباط با همه چیز باشد که در واقعیت چنین کسب و کارهایی بسیار انگشت شمار هستند. لذا مهم نیست که چه نوع محتوایی تولید می کنید، بلکه مهم این است که محتوای شما مرتبط با کسب و کارتان باشد.
  • در نهایت تنها مفید بودن و مرتبط بودن محتوا کافی نیست بلکه هماهنگی آن نیز اهمیت بالایی دارد. ارائه محتوای هماهنگ با هر بازه زمانی در مورد کسب و کار شما می تواند تاثیر قابل توجهی در پیشرفت کسب و کار و بازاریابی محتوا بگذارد.

رشد یک برند

برندینگ شاید مهمترین جنبه نگهداری از یک کسب و کار موفق باشد که تمامی مدیران کسب و کارها از آن به خوبی آگاه هستند. با این حال برند شما باید چیزی فراتر از لوگو و رنگ خود داشته باشد. به وسیله بازاریابی محتوا هر کسب و کار می تواند خود را نسبت به سایرین متمایز کرده و به پیشرفت قابل توجهی برسد.

امروزه اصلی ترین فاکتور در رشد یک برند، برخورداری از یک وب سایت کاملا بهینه و کارآمد است که استفاده از سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس می تواند به شما در تحقق این امر کمک نماید. چنانچه بخواهید یک سایت کاملا اختصاصی و از پایه کدنویسی شده داشته باشید، ممکن است ناچار شوید زمان و هزینه زیادی را صرف کدنویسی سایت کنید و عملا از بخش محتوای سایت خود غافل شوید.

موتورهای جستجو

زمانی که صحبت از بازاریابی محتوا می شود، شما تنها با مشتریان خود طرف نیستید بلکه با موتورهای جستجو نیز باید تعامل داشته باشید.

با دانستن این نکته که بسیاری از کاربران از طریق گوگل و سایر موتورهای جستجو محتوای موردنظر خود را جستجو می کنند، باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما از نظر موتورهای جستجو نیز سودمند باشند.

بازاریابی محتوا و موتورهای جستجو یک رابطه دو طرفه دارند. بنابراین محتوای شما باید کاملا با اصول سئو سازگاری داشته باشند.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یادگیری مبانی بازاریابی محتوا در دنیای کسب و کار مدرن امری اجتناب ناپذیر است. حتی اگر شما متخصصی در این زمینه استخدام کرده اید تا بتواند کارهای مربوط به بازاریابی محتوا را برای شما انجام دهد، باز هم نیاز دارید که خودتان با اصول این مبحث آشنایی پیدا کنید.