رنگ بندی وب سایت

نکاتی پیرامون انتخاب بهترین رنگ بندی وب سایت

چگونه رنگ بندی وب سایت خود را انتخاب کنیم؟

شما به عنوان یک طراح یا مدیر سایت باید در خصوص انتخاب رنگ بندی وب سایت خود دقت و وسواس بالایی به خرج بدهید تا کاربران بتوانند تجربه کاربری خوبی در سایت شما داشته باشند. رنگ ها نقش بسیار مهمی در طراحی وب ایفا می کنند، بسیار بیشتر از چیزی که تصور می کنید.

رنگ بندی وب سایت ،تم و زمینه کلی وب سایت را مشخص می کند و بعبارتی اولین چیزی است که در سایت توجه کاربران را به خود جلب می کند. حتی اگر شما طرح بندی وب سایت خود را به شکلی زیبا و منحصربفرد ایجاد کنید اما رنگ بندی وب سایت را به طور مناسبی انتخاب نکنید، تمامی زحمات شما عملا بر باد خواهد رفت.

در سال 2017 رقابت شدیدی در زمینه گسترش سایت های تجارت آنلاین و نیز سایر سایت ها شکل گرفته است. از آنجایی که تمام این سایت ها در تلاش برای جذب بیشترین مخاطب هستند، لذا شما نیز نباید در این زمینه عقب نشینی کنید.

امروزه برای کسب و کارها و افراد توجه به جزئیات بیش از پیش اهمیت دارد. به همین دلیل است که انتخاب رنگ بندی وب سایت در طراحی سایت بسیار مهم است و این اهمیت در سایت های شرکتی دوچندان می شود.

برای انتخاب بهترین رنگ بندی وب سایت عوامل متعددی وجود دارند که در ادامه به ذکر برخی از آنها می پردازیم.

سوالاتی که باید از خودتان بپرسید:

زمانی که در حال انتخاب رنگ بندی وب سایت خود هستید باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه رنگ هایی باید برای بخش هدر سایت و لوگو باید استفاده کنم؟
  • آیا از چگونگی انتخاب رنگ های مکمل اطلاع دارم؟
  • کدام قسمت از سایت را باید بدون در نظر گرفتن رنگ خاصی رها کنم؟

تصمیم گیری در خصوص ترکیب رنگ ها باید با دقت و توجه بالایی گرفته شود. ترکیب این رنگ ها باید با یکدیگر هماهنگ باشند، نه اینکه چیزی شبیه صحنه های فیلم های ترسناک ایجاد کنند.

اگر از بکار بردن هر گونه رنگ در صفحات سایت خود اجتناب کنید، آنگاه نتیجه کار چندان خوشایند نخواهد بود و اگر در بکارگیری رنگ افراط کنید، احتمالا جز سردرد و چشم درد چیز دیگری برای کاربران به ارمغان نخواهید آورد!

بنابراین نیاز دارید که در کار خود همواره به شکلی متعادل از ترکیب رنگ ها استفاده کنید. انجام این کار زمانیکه شما هیچ دید درستی نسبت به رنگها و ترکیب آنها با یکدیگر نداشته باشید،صرف نظر از اینکه با چه سیستم مدیریت محتوایی سایت خود را ساخته اید و به عنوان مدیر سایت آن را اداره می کنید برای شما سختی دوچندانی خواهد داشت.

بنابراین همواره نکات طلایی زیر را به خاطر داشته باشید:

  • رنگ اصلی سایت را متناسب با رنگ سازمانی و برند خود انتخاب کنید.
  • به میزان مناسب از رنگ های مکمل در طرح خود استفاده کنید.
  • همواره به رنگ پس زمینه توجه داشته باشید تا بتوانید رنگ پیش زمینه را به خوبی انتخاب کنید.
  • مانند یک حرفه ای رنگ های مناسب را در جاهای مناسب سایت خود قرار دهید.

توصیه های ویژه برای انتخاب رنگ بندی وب سایت

توصیه های تخصصی زیر می تواند به شما در مسیر طراحی سایت کمک ویژه ای کند.

1.به خاطر داشته باشید که شما برند خود را رنگ می کنید و نه فقط وب سایت:

زمانی که در حال انتخاب رنگ های مناسب برای سایت خود هستید باید تصویر بزرگتری در ذهن خود داشته باشید. این موضوع صرفا درباره تطبیق رنگ متن ها و کادرها با رنگ دکمه ها نیست. رنگ های اصلی مورد استفاده در سایت شما باید با هویت برندتان مطابقت داشته باشد.

به این موضوع از زاویه دیگری نیز می توانید نگاه کنید. قطعا شما نمی خواهید از لوگوهای مختلفی در بسته بندی محصولات خود استفاده کنید. این مورد در خصوص رنگ نیز صدق می کند. یعنی شما باید در تمام پلتفرم ها از رنگ های متناسب با برند خود استفاده کنید. این کار سبب ایجاد یک هویت منحصربفرد برای برند شما در ذهن مخاطبان هدف خواهد شد.

2.دقت در ترکیب و تطبیق رنگ ها:

در زمان طراحی وب سایت خود باید توجه داشته باشید که در انتخاب رنگ بندی وب سایت خود، ترکیب و تطابق رنگ ها را به خوبی در نظر داشته باشید. لازم نیست برای انجام این کار علم خاصی داشته باشید، اما اتخاذ یک رویکرد ساده و موثر در این زمینه می تواند احساس خوبی به کاربران سایت شما القا کند.

رنگ بندی وب سایت
داشتن یک درک اولیه از چرخ رنگ و نظریه رنگ، به شما کمک می کند تا ترکیب های بسیار خوبی را بر اساس یک رابطه منطقی بین رنگ های اولیه و ثانویه ایجاد کنید.

3.مشکلات علمی را برطرف کنید:

طراحی وب فقط این نیست که صفحاتی با ظاهر خوب ایجاد کنید. بلکه این رنگها هستند که در تعیین میزان کاربرپسند بودن صفحات نقش اساسی را ایفا می کنند. بنابراین فراتر از بحث زیبایی شناسی، کاربران باید یک تجربه خوب از بازدید از وب سایت ما داشته باشند. نکات زیر را در این رابطه درنظر داشته باشید:

  • اطمینان حاصل کنید که رنگ متن و پس زمینه صفحه به گونه ای انتخاب شوند که متن موجود در صفحه برای تمام افراد خوانا باشد.
  • استفاده از کنتراست رنگی بالا برای کاربرانی که مشکل کوررنگی دارند می تواند مفید باشد.
  • دکمه های ناوبری، دعوت به اقدام و سایر المان های قابل کلیک در یک صفحه باید با به کارگیری سایه ها و اعمال افکت های خاص به گونه ای از بقیه عناصر صفحه متمایز شوند.

4.روانشناسی رنگ:

رنگ بندی وب سایت

لازم به ذکر است که هرکدام از رنگ های رایج بیانگر مفهوم خاصی هستند و حالات و احساسات خاصی را به کاربران القا می کنند. برای اینکه بتوانید از مفاهیم ایجاد شده توسط این رنگ ها استفاده مفید داشته باشید، باید کمی تحقیقات تخصصی در این رابطه انجام دهید تا بفهمید کاربران شما چه رنگی را بیشتر می پسندند و با آن ارتباط برقرار می کنند. با این کار می توانید رنگ بندی وب سایت خود را به شکل مطلوبی انتخاب کنید.

5.در نظر گرفتن پس زمینه فرهنگی:

رنگ ها بر مبنای پس زمینه های فرهنگی در مناطق و جوامع مختلف، مفاهیم متفاوتی را بیان می کنند. در برخی جوامع رنگ سفید به عنوان نماد خلوص درنظر گرفته می شود. در حالیکه در برخی جوامع دیگر رنگ سفید نماد عزاداری است!
بنابراین هنگام طراحی وب سایت خود به این نکته توجه داشته باشید که رنگ بندی وب سایت را بر اساس فرهنگ مخاطبان هدف خود انتخاب کنید.

در شرایط ایده آل می توانید یک رنگ یا یک ترکیب رنگی را انتخاب کنید که با تصویر برند شما تطبیق داشته باشد و رنگ غالب سایت را تشکیل دهد. بعد از آن باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این رنگ ها می توانند رنگ بندی وب سایت شما را به بهترین شکل ایجاد کنند. بعد از این مرحله باید تصمیم بگیرید که از چه رنگی به عنوان پس زمینه صفحات وب سایت خود استفاده کنید که طراحی شما تکمیل شود.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید.