بازاریابی رسانه های اجتماعی

اقدامات ضروری در بازاریابی رسانه های اجتماعی برای اجتناب از اشتباهات متداول

بازاریابی رسانه های اجتماعی در مورد نحوه مدیریت محتوای شما و چگونگی ارائه آن به کاربران است. پس از ارائه محتوا، استعداد واقعی یک بازاریاب رسانه های اجتماعی در زمان مدیریت جریان محتوا مشخص می شود.

در این مقاله قصد داریم به شما یک چک لیست ارائه کنیم که نه تنها به شما در مدیریت محتوا کمک می کند، بلکه به شما در خصوص اشتباهات متداول در بازاریابی رسانه های اجتماعی و نحوه اجتناب از این اشتباهات اطلاعات مفیدی ارائه می دهد.

مهمترین اقدامات در بازاریابی رسانه های اجتماعی

برخورداری از یک استراتژی در بازاریابی رسانه های اجتماعی

بکارگیری یک استراتژی در بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند تا بتوانید کم و کاستی های خود را برطرف کنید، تاکتیک های خود را اجرایی کنید و میزان موفقیت خود را اندازه گیری کنید. استراتژی شما باید دربرگیرنده موارد زیر باشد تا بتواند به شما در انجام موفقیت آمیز بازاریابی رسانه های اجتماعی کمک کند:

  • به فالوورهای خود در مورد برندتان چه می خواهید بگویید؟
  • وجه مشترک مخاطبان شما چیست؟
  • مخاطبان شما به چه نوع محتوایی علاقه دارند؟
  • مخاطبان شما از کدام شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟
  • از این کمپین دقیقا چه چیزی می خواهید بدست آورید؟(ارتقا وبلاگ- افزایش فروش و …)
  • چگونه نتایج بدست آمده را اندازه گیری می کنید؟

با استفاده از این سوالات می توانید یک استراتژی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی خود ایجاد کنید که می تواند سبب بهبود کسب و کار و سایت شما شود.

پیام سفارشی شده برای مخاطبان به تناسب هر رسانه اجتماعی

محتواگذاری در شبکه های اجتماعی مختلف نباید کاملا یکسان باشد. بلکه باید این محتوا به تناسب مخاطبان هر شبکه اجتماعی متفاوت باشد اما در عین حال پیام یکسانی را به مخاطبان برساند. به عنوان مثال مخاطبان اینستاگرام نسبت به لینکداین کاملا متفاوت هستند و محتوای ما باید به تناسب هریک از این رسانه های اجتماعی شخصی سازی شود.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

قرار دادن محتوای منحصربفرد در هر یک از رسانه های اجتماعی سبب افزایش میزان تاثیرگذاری بر مخاطبان می شود.

تنها به سایت خودتان لینک ندهید

امروزه کاربران به دنبال مطالب مرتبط با یکدیگر هستند بدون اینکه برایشان مهم باشد که این مطالب از چه منابعی به دست می آیند. بنابراین شما نباید در رسانه های اجتماعی فقط محتوا و لینک سایت خود را تبلیغ نمایید. در برخی موارد لازم است که لینک هایی از سایت های دیگر با موضوعات مرتبط را در شبکه های اجتماعی خود وارد کنید.

این کار سبب می شود که بتوانید با مخاطبان خود بهتر ارتباط برقرار کنید و حسن نیت خود را به آنان نشان دهید. بنابراین همیشه محتوای مرتبط با مخاطبان خود را نمایش دهید و این محتوا لزوما نباید از سایت خودتان باشد.

از محتوای طولانی اجتناب کنید

پست های خود را کوتاه، ساده، خلاقانه و جذاب نگه دارید. خود را جای مخاطبان تان بگذارید و ببینید آنها به محتوایی که پایان مناسبی ندارد واکنش نشان می دهند؟ محتوای طولانی لزوما سبب بهبود اوضاع نمی شود. دلیل این امر این است که کمتر مخاطبی حاضر خواهد شد محتوای طولانی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بنابراین بهتر است محدودیت های زیر را برای تعداد کلمات مصرفی در هریک از رسانه های اجتماعی رعایت کنید:

  • فیس بوک: 90 تا 100 کلمه.
  • توییتر: 90 تا 100 کلمه.
  • لینکدین: 90 تا 100 کلمه.
  • گوگل پلاس: 90 تا 100 کلمه.
  • اینستاگرام: 175تا200 کلمه.
  • پینترست: 175 تا 200 کلمه.

سعی کنید از محدودیت های ذکر شده گذر نکنید وگرنه ممکن است با کاهش علاقه مخاطبان خود مواجه شوید.

از هشتگ ها استفاده بهینه کنید

بکارگیری هشتگ ها در هر یک از رسانه های اجتماعی با توجه به استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی و ساختار هر یک از این رسانه ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در شبکه های اجتماعی همچون توییتر و اینستاگرام استفاده از هشتگ برای یافتن محتوای مرتبط بسیار متداول است. در صورتی که در فیسبوک استفاده از هشتگ ها ممکن است چندان مناسب نباشد.

بسیاری از کارشناسان بازاریابی رسانه های اجتماعی بر این باورند که استفاده از هشتگ ها در فیسبوک بی اهمیت است، در حالیکه استفاده از هشتگ ها در توییتر و اینستاگرام می تواند برای انتقال پیام به کاربران مفید واقع شود.

از ذکر نام منبع محتوای خود غافل نشوید

اگر شما منبعی را که محتوای خود را از آن نوشته اید ذکر نکنید، مرتکب عملی غیر حرفه ای شده اید. بهتر است همواره لینک منبع خود را در پایان محتوا ذکر نمایید. این عمل سبب اعتماد بیشتر مخاطبان نسبت به شما می شود و افراد بیشتری را جذب شما می کند.

بنابراین از ذکر نام منبع محتوای خود غافل نشوید.

کمتر صحبت کنید و بیشتر گوش بدهید

همواره به یاد داشته باشید که یک تعامل خوب با مخاطبان در نتیجه گوش دادن به آنها ایجاد می شود نه با صحبت کردن با آنها. بنابراین اجازه دهید آنها نظراتشان را بیان کنند و آنچه که از شما انتظار دارند ببینند را بیان کنند. به این ترتیب برای شما آسان خواهد بود که بفهمید در گام های بعدی خود چه اقداماتی را باید انجام دهید.

هرگز قدرت تصاویر را دست کم نگیرید

جمله معروفی در این خصوص وجود دارد که می گوید: “هنگامی که چیزها را می بینید، سریعتر یاد می گیرید.”

بازاریابی رسانه های اجتماعی

طبق این جمله می توان گفت که انسان ها موجوداتی بصری هستند. 90 درصد از اطلاعات ما خاطرات بصری هستند که در ذهنمان ثبت شده اند. بنابراین تاثیر تصاویر بصری در انسان بسیار عمیق است. توصیه می شود که از تصاویر قابل توجه، مرتبط و هیجان انگیز برای محتوای خود استفاده کنید.

موارد ذکر شده در بالا مهمترین مسائلی هستند که یک بازاریاب رسانه های اجتماعی باید در زمان برنامه ریزی برای انجام فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی در نظر داشته باشد.