طراحی گرافیک

نکات کلیدی برای استفاده موثر از فونت ها در طراحی گرافیک

هنگامی که نوبت به نوشتن متن در طرح گرافیکی می رسد، این موضوع مطرح می شود که چه فونتی را برای متن خود انتخاب کنیم تا یک حس فانتزی به طرح بدهد. بنابراین در طراحی گرافیک متن ها بخش مهمی از طرح شما محسوب می شوند البته اگر از آنها استفاده بکنید.

در طراحی گرافیک هرچه بیشتر از متن استفاده کنید، اهمیت انتخاب فونت مناسب بیشتر نمایان خواهد شد. در این مقاله می خواهیم به طور اختصاصی به موضوع فونت ها و چگونگی استفاده از آنها در طراحی گرافیک به منظور ایجاد طرح های خیره کننده و تاثیرگذار بپردازیم.

چگونگی استفاده موثر از فونت ها در طراحی گرافیک

تقسیم بندی متن به چندین باکس مختلف

یک اشتباه رایج که از سوی بسیاری از طراحان گرافیک رخ می دهد، این است که آنها در طراحی خود فقط از یک بلوک متنی بزرگ برای نمایش تمام متن استفاده می کنند. این رویکرد کاملا اشتباه بوده و دلیل آن بسیار ساده است: شما تمام متن خود را مجبور کرده اید که ویژگی یکسانی داشته باشد. یعنی مقدار زیادی متن با یک استایل و رنگ یکسان در طراحی گرافیک به نمایش درخواهد آمد که اصلا جالب نخواهد بود.

در عوض با تقسیم بندی متن به بلوک های کوچکتر می توانید برای هریک از این بلوک ها استایل دهی خاصی درنظر بگیرید و فونت های متفاوتی را برای آنها انتخاب کنید. داشتن یک فونت متفاوت برای هر بخش می تواند سبب چشم نواز شدن طرح گرافیکی شما شود.

ترازبندی بسیار حیاتی است

موضوع فقط در خصوص فونت های مورد استفاده شما نیست بلکه در مورد چگونگی ترازبندی متن نیز می باشد.
معمولا ترجیح می دهیم تمام متن را به یک شکل ترازبندی کنیم. برای مثال اگر شما برخی از بلوک های متنی خود را از سمت راست تراز کنید، احتمالا ترجیح می دهید که سایر بلوک های متنی را نیز به همین شکل ترازبندی کنید.

این نوع یکپارچگی بین بلوک های متنی مختلف موجود در طرح گرافیکی شما حس تخیل بیننده را برانگیخته نخواهد کرد و بیننده با دیدن طرح ممکن است احساس خستگی کند. بنابراین لازم است که در برخی موارد ترازبندی بلوک های متنی را متفاوت از یکدیگر انتخاب کنید.

خوانایی متن را قربانی فونت نکنید

اگر به یک فونت علاقه زیادی دارید اما استفاده از آن سبب کاهش خوانایی و یا در برخی موارد عدم خوانده شدن متن شما می گردد، بهتر است ایده استفاده از این فونت را فراموش کنید. اصلا ارزش ندارد که با استفاده از یک فونت نامناسب، شکل نامطلوبی به متن خود بدهید و خوانایی متن را برای بینندگان کاهش دهید.

لذا بهتر است در این موارد به سراغ فونت هایی بروید تا بتوانید به خوبی پیام خود را به کاربران منتقل کنید.

فونت را مرتبط با هدف خود انتخاب کنید

علاوه بر انتخاب فونت مناسب که در مورد قبلی ذکر شد، باید اطمینان حاصل کنید که فونت مورد استفاده شما در طراحی گرافیک با موضوع چیزی که می نویسید تطبیق داشته باشد. مثلا اگر برای یک برند می خواهید یک لوگوی متنی طراحی کنید، باید فونت را متناسب با نوع کسب و کار آن برند انتخاب نمایید.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.