طراحی تجربه کاربری

بایدها و نبایدها در طراحی یک تجربه کاربری موفق

تجربه کاربری نقش مهمی را در تعریف تجارب آنلاین ما ایفا می کند. بنابراین با رعایت این نکات می توانید یک طراحی خوب برای تجربه کاربری سایت خود بدست آورید.

بایدها و نبایدها در طراحی یک تجربه کاربری موفق

1.برای خودتان طراحی نکنید:

این موضوع مهمترین نکته در طراحی تجربه کاربری است. زمانی که یک طراح برای مدت طولانی در این زمینه فعالیت نماید، دید مناسبی از طراحی بدست می آورد و بر اساس تجربه هایشان، اطلاعات و واقعیت ها را دسته بندی می کنند.

یک طراح ماهر، نیاز مشتری را نسبت به مهارت خود در طراحی در اولویت قرار می دهد. به عبارتی طراح باید بتواند نیازهای مشتری را با توجه به دانش خود برطرف سازد.

2.تجربه کاربری را با رابط کاربری اشتباه نگیرید:

امروزه در بسیاری از موارد تجربه کاربری و رابط کاربری (UX و UI) با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. این دو موضوع کاملا از یکدیگر متفاوت هستند اما در عین حال مرتبط بوده و با یکدیگر تعامل دارند. تفاوت اصلی تجربه کاربری و رابط کاربری به شرح زیر است:

طراحی رابط کاربری مربوط به پیمایش درون یک نرم افزار است در حالی که تجربه کاربری بیانگر تجربه کاربر در هنگام استفاده از نرم افزار است.

3.فرآیند ثبت نام در سایت را پیچیده نکنید:

کاربر نباید فرآیند ثبت نام پیچیده ای را در سایت تجربه کند و تا حد امکان باید این پروسه را برای کاربران ساده سازی کرد. در غیر این صورت به طور قابل ملاحظه ای بر تجربه کاربری تاثیر منفی خواهد گذاشت.

باید اطمینان حاصل شود که کاربر نیاز به وارد کردن اطلاعات زیادی در مرحله ثبت نام در سایت ندارد. یکی از اقدامات بسیار مهم و موثر در زمینه بهبود تجربه کاربری، افزودن امکان ثبت نام توسط شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و گوگل پلاس به سایت می باشد.

4.کاربران خود را بشناسید و درک کنید:

قابلیت استفاده از نرم افزار یکی دیگر از عوامل مهم است. طراح باید از دید کاربران به سایت نگاه کند و نیازهای اصلی آنها را تشخیص دهد. بنابراین پیش از طراحی تجربه کاربری باید یک سری تحقیقات گسترده در خصوص سایت های رقیبان و به خصوص آنهایی که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته اند انجام بشود و سپس طراح با الگوبرداری از آنها اقدام به طراحی و ایجاد تجربه کاربری بکند.

5.سادگی حرف اول را می زند:

در حال حاضر سادگی حرف اول را در طراحی تجربه کاربری می زند. زیرا رعایت اصل سادگی باعث حذف پیچیدگی های استفاده از سایت برای کاربران می گردد که در نتیجه منجر به جذب کاربران بیشتر برای سایت می گردد.

6.تمرکز بر روی ناوبری:

طراح باید همواره این مورد را در نظر داشته باشد که کاربران بتوانند براحتی سایت را پیمایش کنند و بتوانند به سرعت به صفحه ای که می خواهند، بروند. در واقع منوی ناوبری سایت باید به گونه ای باشد که کاربران بتوانند در لحظه تشخیص دهند که در کدام بخش سایت قرار دارند.

 

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.